Visste du at det finnes en «snarvei» til å øke barnas ordforråd betraktelig?
Hemmeligheten er «15 magiske minutter». Forskere har nemlig funnet ut at bare en 15 minutters lesestund hver dag bidrar til å øke barnas ordforråd på en svært god måte, sammenlignet med barn som ikke får denne lesestunden*.
Det kan imidlertid være vanskelig å få presset inn disse leseminuttene i en travel hverdag. I Espira-barnehagene har vi erfaring med at god tilgang på bøker og faste leserutiner er viktige forutsetninger for å lykkes.
Tidlig krøkes, ja! Vi satser på språk fordi det er avgjørende for barns livsmestring. Men hva gjør vi, egentlig?
Absolutt! Vi jobber med språk gjennom hele dagen. For eksempel i en garderobesituasjon, der vi finner frem sko, lue, votter og lignende, og ber barnet om å ta på seg ulike ting. Ved å benevne konkrete gjenstander klarer barna å knytte ord opp mot det de ser og tar på.
Vi har ingen skole-lignende leseopplæring, men er opptatt av å skape leseglede gjennom f.eks. felles lesestunder, der barn og voksne kan undre seg sammen over det de leser. Dette stimulerer språkutviklingen.
Vi har alt fra pekebøker til de minste, til skjønnlitteratur og faktabøker til de eldste. Fordi barna er så utrolig forskjellige har vi et bredt spekter av tematikker.
Nei! Vår erfaring er at barn elsker bøker! Skrevne historier setter fart på fantasien, og ofte ser vi at barna går fra en bok til å leke ut handlingen i boken. I våre Spirebibliotek kan alle bøker lånes med hjem, som fra et vanlig bibliotek.
Lesestoffet bør være innenfor barnas rekkevidde og utvalget bør være godt. Det er viktig å huske på at bøker som står klare til lesing, som i en bokhylle, frister mer enn de som ligger henslengt i en kasse. Litt som hos bokhandleren eller på biblioteket, frister bøkene mer når forsiden er synlig.
Selv om ulike aldersgrupper foretrekker ulike bøker, kan også eldre barn sette pris på for eksempel pekebøker ment for yngre – på samme måte som bildene i en sakprosabok kan være spennende for småbarn.
Biblioteket lar en oppdage nye og spennende bøker, helt gratis. Vi anbefaler alle familier å bruke biblioteket aktivt. Mange av våre barnehager har til og med egne utlånsbibliotek: såkalte Spirebibliotek. Der kan barn og foreldre låne med seg spennende bøker hjem, og på den måten skape en felles lesekultur på tvers av barnehage og hjem.
Les mer om Spirebiblioteket og hvorfor vi mener det er et viktig bidrag til barnas språkopplæring.
Klarer dere å koble noen av dagens faste gjøremål til lesing, blir det rett og slett enklere å huske på. Dere kan for eksempel avslutte dagen med å lese på sengekanten. Dersom dere har flere barn og aldersforskjellen ikke er for stor, kan lesestunden gjøres i fellesskap.
Når helgen kommer kan det være fint å gjøre det til en vane å alltid ta med en bok ut på tur. Slik lager dere en spesiell lesestund utendørs, samtidig som det er spennende å velge ut hvilken bok som skal få være med til skogen eller parken.
Vår erfaring er at barn liker å lese bøker ute, både i kuldegrader og regnvær – så lenge vi finner et lunt og godt sted å sette oss ned.
Vi har spurt noen av Espiras leseentusiaster om å dele sine beste tips for hvordan du kan gjøre leseopplevelsen til en fin stund?
En god bok kan være både kort og lang. Den kan ha fine tegninger, eller kanskje spennende fotografier. Den kan være enkel eller utfordrende. Det aller viktigste er at den engasjerer, både deg som leser høyt og barnet du leser med.
Bøker med rim og regler er spennende for de yngste barna. Tekstene engasjerer, og med barnas interesse oppstår det også fine samtaler.
Bruk god tid på forsiden av boka. Inviterer barna til å undre seg over hva forsiden forteller og hva vi tror boka handler om. Det skaper både nysgjerrighet og leselyst.
Bruk illustrasjonene i boka aktivt. I gode illustrasjoner kan du finne mye mer enn det teksten i boka gir alene. Illustrasjonene er ofte inngangen til fine samtaler og god språkstimulering. Bilder kan også være en god inngang for å snakke med barna om følelser. Barn kjenner på mange ulike følelser i løpet av en dag, og det kan være godt å finne noen av dem igjen i en god bok, og å få mulighet til å snakke om dem.
Lev deg godt inn i boka og bruk hele deg til å fortelle historien. Da blir barna også veldig interesserte og engasjerte. Å leve seg inn i formidlingen er spesielt lurt for barn som ikke er så vant til å bli lest for, eller for barn som ikke er så interesserte i bøker og lesing i utgangspunktet.
Vi anbefaler også deg som forelder til å skape dine egne leserutiner. Barn som observerer foreldre som prioriterer lesing, ønsker å imitere dette. Tar du opp boken på stranden, på toget eller til ettermiddagskaffen, blir du et godt leseforbilde for barnet ditt. Bare noen minutter kan være nok.Dermed gjenstår det bare å ønske lykke til med på skape gode og magiske leseminutter sammen.