Påsken er rett rundt hjørnet, og vi har mer tid til å være sammen, og å finne på morsomme og hyggelige ting. Vi har funnet frem 16 aktiviteter du kan gjøre med barna i påsken, enten dere skal være hjemme, på fjellet, ved sjøen eller i byen. Ta barna med i prosessen - og velg ut noe dere synes høres gøy ut alle sammen. God påske.
Finn fine flate steiner i naturen som egner seg for å tegne/male på. Bruk hobbymaling, eller tusjer til å pynte steinene slik at de blir dekorativ påskepynt (eller pynt de som noe annet, for eksempel med tall, bokstaver eller som penger). Har du lakk kan du evt. lakkere de etterpå slik at de holder seg lenger, men det er ikke nødvendig.
Samle sammen en bunke blader og aviser. La barna få utforske innholdet. Vis barna at de kan rive ut fine bilder eller annet de finner. Oppdag sammen med barna. Finner dere bilder av noe vi forbinder med påske? Er det noe fint å rive ut? Når dere sitter slik sammen er det mye å snakke om. Hva ser vi på bildene? Still spørsmål som oppfordrer barna til å fortelle. Fant du en blomst? Har blomstene begynt å titte frem i hagen? Lim de utrevne bitene på et papir eller på papp til dere får en fin påskecollage!
Det er lett å finne naturlige hindre i naturen, for eksempel steiner eller stokker å balansere på, sølepytter å hoppe over, bakker å rulle ned, en strekning å hinke, løpe, hoppe eller krabbe. Hermegåsa hinderløype leker dere ved at det er en som leder leken og de andre som er med hermer. Lederen finner ulike hindre og viser hvordan de skal forseres, de andre hermer. Små barn trenger kanskje at en voksen leder først slik at de får litt inspirasjon til alt man kan finne på.
For mange barn er selve planleggingen av leken det morsomste. Når dere leker denne leken kan dere bruke lang eller kort tid på å lage byen, det kommer an på hva barnet ditt har lyst til. Lar dere byen stå kan dere leke i den i mange dager fremover. Bruk ulike materialer, for eksempel maskeringstape, papprør, plankebiter, togbane, legoklosser eller andre klosser til å lage en by. Bilveier kan teipes opp. Lag for eksempel tunneler, rundkjøringer, veikryss og broer. Har dere noe som kan bli hus? Hva mer skal være i byen? Butikker? En barnehage? En skole? Potteplanter kan være trær, og kanskje det bor noen dyr i byen? La miljøet og leken utvikle seg!
Noen har gjemt påskeeggene.. Hvor kan de være? Og hvem har gjemt alle eggene? Denne aktiviteten passer godt ute. Før jakten på eggene begynner gjemmer du eggene på et lurt sted og legger ut spor og hint. Kanskje en gulrot som er knasket på er et spor etter påskeharen? Eller en tom kurv? Eller en appelsin? Eller ulik påskepynt? Du kan eventuelt også lage lapper med oppgaver barna må løse på veien, eller med hint. På lappene kan det for eksempel stå «Jeg er ikke så stor men jeg kan hoppe langt. Hopp 10 store hopp til høyre – der finner du neste spor». Eller «Min favorittgrønnsak vokser i jorden, formen er lang og fargen er oransje. Hvilken grønnsak er det? Da jeg gjemte eggene mistet jeg favorittgrønnsaken min på veien – det er neste spor».
Det er gøy å spille på “instrumenter”. Lag et skramleorkester med det dere måtte ha hjemme. For eksempel kjeler, grytelokk, bestikk, sleiver og kanskje dere også tør prøve med noen kjøkkenglass som har god klang. Lag deres egne melodier, eller prøv å spille i takt med en sang dere liker. Spill høyt og spill lavt, eksperimenter med ulike måter å spille på. Ta gjerne opptak av det dere spiller, for eksempel på mobilen, så kan dere høre på det dere har skapt sammen etterpå.
Dette er en morsom aktivitetslek der kasteferdigheter er i fokus. Til denne aktiviteten trenger du noen gummistøvler. Lek på et område med litt god plass. Lekens hensikt er å kaste støvler så langt det går. Den kan også lekes som en stafett. Da er hensikten at alle i laget kaster støvelen over en strek. Den som skal kaste støvelen, står med litt brede bein, og holder støvelen med begge hender foran seg. Kasteren bøyer seg ned og svinger støvelen mellom bena. Armene føres deretter opp, og med en knekk i håndleddet føres støvelen over ryggen og får fart før barnet kaster støvelen fremover. Stafett: Tegn en strek et stykke ut på «banen». Del i lag. Målet er å få støvelen over streken. Ved passering skal støvelen kastes tilbake til neste mann, på samme måte som beskrevet over.Det er ikke helt enkelt å kaste med denne teknikken, og støvelen kan fort havne et helt annet sted. Pass på at ingen får støvler i hodet. Det er kjempegøy når man får til å kaste. Dere kan også utforske andre måter å kaste på, og leken kan tilpasses alle aldersgrupper.
Når dere lager Land Art vil dere kanskje komme innom matematiske temaer som symmetri, mønster, antall, sortering og form. Sette ord på det matematiske dere ser, og snakke med barnet deres om hvordan barnet kan gjenkjenne dette i andre situasjoner.
Alternativ 1: Ut på tur!
Bevegelse og frisk luft for å holde kroppen frisk. En tur i skog og mark, eller langs kysten, kan absolutt kombineres med matematikk. La barna samle opp litt naturmaterialer, som pinner, steiner, blader, mose og lignende. Lag så et kunstverk sammen av naturmaterialene, enten der dere er eller hjemme.
Alternativ 2: Innendørs
Dere kan også lage Land Art-inspirert kunst hjemme. Bruk det dere har, enten av naturmaterialer eller gjenbruksmaterialer, eller rett og slett det dere har tenkt til å kildesortere, som korker og lokk.
Dere har kanskje en ballong eller to liggende hjemme etter et bursdagsselskap? Ballong kan nemlig være kilde til mye moro! Blant annet kan dere utforske statisk elektrisitet. Statisk elektrisitet oppstår når det blir ubalanse på atomnivå, mellom protoner og elektroner i atomene. Men, det er ikke så viktig å snakke med barna om! Fokuser heller på utforskingen.
Slik gjør dere: Blås opp ballongen og knyt den igjen. Gni ballongen i håret eller på ullgenseren, da lader dere ballongen. Strø litt bordsalt på bordet og hold den ladede ballongen noen centimeter over saltet. Da bør saltet fly opp og feste seg i ballongen (hvis det ikke er for fuktig da).
Om dere lager en enkel bilbane får kanskje bilene ny interesse. Bruk det dere har, noen kasser eller bøker, og noe som fungerer som bilbane, for eksempel en planke eller brødfjøler?
Alternativ 1: Lag en klinkekulebane på et legobrett med legoklosser. Forsøk å lede/vippe klinkekulen gjennom banen.
Alternativ 2: Lag en klinkekulebane av klosser eller lignende på et bord eller på gulvet. Bruk et sugerør og blås klinkekulen gjennom banen. Tilpass vanskelighetsgraden på banen etter barnets alder.
Denne leken kan du lage så stor eller liten som barnet ditt og du har lyst til. Den kan utvides i det uendelige og dere kan leke den over flere dager. Den kan også lekes ute. Lag en butikk eller en kafè, for eksempel av et lite bord eller noen kasser. Finn ulike ting å selge i butikken, for eksempel tørrvarer, tom matvareemballasje eller leker. Det kan være stas å selge små «snitter» (skjær litt grovbrød i fire eller i trekanter, smør med pålegg og pynt med litt grønnsaker), eller annen «ordentlig mat». Penger kan for eksempel være knapper, smålego eller tegnes på et ark. Dere kan lage plakater med gode tilbud eller med priser på varene. Lek leken med familiemedlemmer som kunder eller med figurer eller kosedyr som kommer og handler!
Av og til kan det være nok å bytte miljø for at noe skal bli spennende. Teip opp ark et sted det passer ute, for eksempel på et bord eller på en vegg på balkongen, i hagen eller ta med en tegneblokk ut på tur. Det kan av og til være fint å ha noe å inspireres av når man skal male, for eksempel en blomst dere plukker? Eller et tre dere ser?
Oppskrift:
1 dl salt
6 dl mel
4 ss olje
2 ss sitronsyre
5 dl kokende vann
Bland sammen mel, salt og sitronsyre. Kok opp vann og ha oljen i vannet. Rør olje og vann inn i melblandingen. Elt til en jevn og smidig deig. Juster evt. med mer mel om deigen er klissete. Tilsett konditorfarge. Deler dere deigen kan dere tilsette ulike farger. Bruk fantasien og form for eksempel forskjellige små kaker til å selge i lekebutikken/kaféen.
Finn frem leker som trenger en vask. Fyll en balje med lunkent vann. Utstyr barnet ditt med klut, svamp eller oppvaskkost og vask lekene. Underveis kan dere for eksempel snakke om farge, form, størrelse eller hva leken kan brukes til. Hvorfor er det viktig å vaske lekene iblant? Hvordan pleier vi å vaske andre ting hjemme? Hvor vaskes klærne? Hvor vaskes kopper og tallerkener?
Gjør eksperimenter i påsken. I filmen under viser Oda deg hvordan du kan gjøre ulike eksperimenter med ting du har hjemme.
https://vimeo.com/403601249