Kunnskapsbarnehagen
a woman and two children are looking at a tablet

Språkutviklende samtaler

Hvorfor er gode samtaler så viktig for barnas språkutvikling? Noen barn snakker og spør hele tiden. Andre barn er mer stille, de snakker og spør ikke så mye. Barna våre er forskjellige, og de har ulike væremåter i ulike situasjoner. Kanskje snakker barnet ditt mye hjemme, men lite i barnehagen? Eller kanskje det snakker aller mest når du har behov for en stille stund, men sier ingen ting når du spør hva det har opplevd i barnehagen?

Uansett hvordan barnet ditt er vet vi at deltakelse i samtaler er betydningsfullt for barnet ditt sin språkutvikling. Gjennom deltakelse i samtaler tilegner barnet ditt seg mange nye ord. Det tilegner seg også ferdigheter i å sette sammen ord til setninger og grunnleggende dialogferdigheter. I tillegg lærer barnet ditt mye om verden når dere snakker sammen om spennende temaer.

Hva kjennetegner en god samtale med barn?

Vi kan si at en god samtale med barn handler om tre ting:

  • Interesse
  • Noe konkret å samles om
  • Åpne spørsmål

Interesse

Vi starter med det første. Her er det altså barnets interesse vi snakker om, ikke din interesse. Noen ganger kan nemlig vi som er voksne synes det er mer interessant å snakke om det vi ønsker barnet skal være interessert i, enn det barnet faktisk er interessert i. Hvis barnet ditt vil snakke om Spiderman så er det fint å snakke sammen om akkurat det. Kanskje du kan lære noe av barnet ditt, eller kanskje dere må finne ut litt sammen om Spiderman? Kanskje dere kan leke Spiderman sammen? For de yngste barna er det ofte enklere å observere hva barnet er opptatt av, enn å få tak i denne informasjonen ut fra hva de uttrykker verbalt. Kanskje barnet ditt viser stor interesse for dyr eller insekter dere møter ute i naturen? Da har dere mye dere kan snakke sammen om!

a man is reading a book to a little girl

Noe konkret å samles om

Andre punkt henger tett sammen med første punkt. En god samtale innebærer som regel å ha noe å samles om. Vi som er voksne kan ha en god samtale med bare ord.For barn kan det være fint å støtte samtalen med noe konkret. Det kan være en bok, noen figurer eller et puslespill. Det kan også være at du som er voksen deltar i barnets lek. Når dere planlegger leken sammen, og bruker språket i ulike roller, stimuleres språkutviklingen på en helt unik måte. Det er også fint å gjøre praktiske hverdagsoppgaver sammen. Dere kan rydde i en skuff eller kanskje bake en kake. Underveis snakker dere sammen om det dere ser, gjør, lurer på og opplever. Uansett om dere leser, spiller, leker eller rydder, det er lettere å holde oppmerksomheten og ha felles fokus når dere har noe konkret å samle dere om og snakke om.

Åpne spørsmål

Sist, men ikke minst. Gode samtaler inneholder åpne spørsmål. For at vi skal få barna våre til å bruke språket sitt må vi invitere dem til dialog. Åpne spørsmål er perfekte til nettopp dette. Åpne spørsmål starter ofte med spørreord som: «Hva» og «Hvordan». De inviterer barnet til å fortelle, ikke bare til å svare med korte svarord. Et åpent spørsmål kan også starte med at vi er nysgjerrige på noe: «Oj, det høres spennende ut – kan du fortelle meg mer?». For de yngste barna kan åpne spørsmål være krevende, fordi de ikke har språkferdigheter til å svare enda. Det er likevel fint å øve seg, f.eks. gjennom å stille litt mer lukkede «Hva-spørsmål», for eksempel: «Hva sier hunden?», eller «Hva vil du spise»? Da inviterer vi barnet til å svare med ord det allerede kjenner. Dette bidrar både til begynnende dialogferdigheter og til å fylle de kjente ordene med dypere innhold, noe som gir barnet bedre begrepsforståelse.

Så, for å oppsummere. Deltakelse i gode samtaler er viktig for språkutviklingen til barnet ditt. Du som forelder er en betydningsfull samtalepartner for barnet ditt, uansett om barnet ditt snakker og spør mye eller lite. Å bruke tid på gode samtaler med barnet sitt er å investere i gode språkferdigheter, gode opplevelser og god læring om verden.Vi ønsker dere mange spennende samtaler sammen!

Denne artikkelen har emnene: