Visste du at leken er så viktig for barn at FNs barnekonvensjon faktisk slår fast at barn har rett til å leke? De siste årene har flere fagmiljøer ytret bekymring over at barns frie lek er truet, nettopp fordi leken er så viktig for barns utvikling og trivsel. Lek er viktig for språklig-, sosial-, emosjonell-, og motorisk utvikling. I leken lærer barn å være sammen med andre, ta hensyn og løse konflikter, planlegge og løse problemer, bruke kreativitet og fantasi. I de første 5 – 6 årene av et barns liv utvikler hjernen seg enormt. Leken er med på å koble nervecellene sammen fordi barn skaper mening og en masse erfaringer gjennom lek. Men la oss slå fast med en gang – barn leker ikke fordi det er nyttig. Barn leker fordi det er gøy!
Lek kjennetegnes av at det er en frivillig aktivitet som barn velger selv. Leken er lystbetont og er opphav til frydefulle øyeblikk, men også til konsentrasjon og ro. Du har kanskje opplevd at barnet ditt hviner av glede i en «borte-titt-tei» lek? At mamma eller pappa forsvinner bak hendene og dukker opp igjen er magisk for en liten baby. Og samtidig som dere leker knytter dere også sterke bånd mellom dere.
Leken endrer seg med barnets utvikling. Spedbarn oppdager seg selv, og verden gjennom kropp og sanser, og søker ditt blikk og din nærhet. Når du er nær, blir du barnets trygge base og det gir også mot til å utforske omgivelsene. Ett- og to-åringens lek er også kroppslig og sanselig. Det er tydelig når for eksempel ett-åringen reiser seg opp langs et bord og gynger i knærne, eller når halvannet-åringen deiser ned på rompa og reiser seg, igjen og igjen. Først leker barn mest ved siden av hverandre, men etter hvert oppstår en gryende interesse for andre barn og felles lek.
Fra to-års alderen begynner barn gjerne å late som om noe er noe annet enn det egentlig er – for eksempel at en pinne er et sverd, eller at et teppe er en seng. Fra tre-fire-årsalderen blomstrer rolleleken. I rolleleken går barn inn i ulike roller og leker ut temaer fra hverdagen, eller inntrykk de har fått gjennom bøker, tv, eller andre opplevelser. I 5-6 års alderen begynner også barn å interessere seg for regelleker, altså leker med regler og gjerne et konkret mål. Det kan for eksempel være kortspill, fotball eller sangleker.
Du har kanskje opplevd at barnet ditt har rommet fullt av leker, men at det allikevel ikke blir god lek hjemme? I barnehagen er vi eksperter på lek og på hvordan vi skaper gode lekemuligheter. Derfor vil vi dele våre beste tips med deg!
1. Leker i overflod gir ikke alltid god lek
Har du opplevd at det er kaos i alle leker og at det hoper seg opp i alle kriker og kroker? For mange valgmuligheter og lite oversikt er ikke særlig inspirerende for leken. Da kan det være lurt å rydde og sortere litt i lekene. Ofte samler det seg opp «rote-kasser» der det for eksempel ligger en blanding av bamser, biler, en ødelagt dukke og fire puslespillbiter. Sorterer du de ulike lekene for seg, gir det bedre oversikt. Sett gjerne bort noe, som du siden kan ta frem igjen slik at det får fornyet interesse. Bruk gjennomsiktige kasser eller still opp lekedyrene rett i hylla, så får barnet ditt oversikt over utvalget og ideer til leken. Ta gjerne barnet ditt med på rydding og sortering, og snakk sammen om at det blir morsommere å leke om vi finner frem i lekene.
2. Tenk gjennom hvilke leker du tilbyr barnet ditt
Lekene vi har hjemme er ofte veldig definerte. Det vil si at de er ment for en type lek. For eksempel er biler ment å kjøre med, og sjørøverutstyret er ment til sjørøverlek. Noen leker er også veldig fort «ferdiglekt» fordi de kun har en funksjon.
I barnehagen snakker vi også om udefinerte leker og materialer, der barna kan bruke fantasien og kreativiteten sin til å fylle lekene med mening. For eksempel kan klosser bli til hus, garasjer og sjørøverskip. Pappesker kan bli til dukkeseng, et lekehus eller rytmeinstrument. Stoffer kan bli til hyttetak, dyner eller superheltkapper. Udefinerte leker og materialer varer ofte lenger, fordi de kan brukes til så mye forskjellig. Naturmaterialer er også godt udefinert materiale; steiner, pinner og kongler kan fungere som mat på restauranten, pynt til byggverk, last til lastebilen og mye mer. En god blanding av definerte leker og udefinerte leker kan virkelig berike leken!
3. Inviter til lek ved å gi barnet ditt noen lekeideer
Selv om mange barn elsker å leke er det ikke alltid at de får ideer til lek. Med enkle midler kan du invitere barnet ditt til lek. Om du setter frem duploklosser inviterer du til konstruksjonslek. Setter du frem noen figurer sammen med duploen inviterer du til at barnet kan bygge noe, og så leke med figurene i bygget. Legger du til noe litt uvanlig også, som for eksempel skjell, steiner, pinner eller tørr pasta får figurene noe å holde på med.
Er dere ute kan du for eksempel fylle noen bøtter med vann, legge frem noen kopper og kar, skjeer, øser og svamper. Mange barn synes det er gøy å helle og øse, og ekstra gøy blir det når ekte kjøkkenredskaper får være med i leken.
Ser du at leken dør ut er det et godt triks at du henter inn noe nytt og spennende i leken som pågår. I lek med bøtter og vann kan du for eksempel ha noen sugerør på lur. Det kan tilføre leken ny gnist, og være kilde til videre utforsking.
4. Barn i barnehagealder vil leke der foreldrene er
Barn i barnehagealder vil gjerne være i samme rom som oss voksne. Små barn trenger ofte tryggheten ved å kunne søke øyekontakt og større barn synes gjerne det er fint å være en del av fellesskapet i familien. Om du ikke vil ha leker i hele huset, kan det være fint å ha noen «lekestasjoner» i nærheten av der dere voksne gjør hverdagsoppgavene deres. Har barnet ditt et lekekjøkken kan det for eksempel være fint at du setter dette i nærheten av der du lager mat. Da får dere også muligheten til å være sammen, selv om middagen skal lages.
5. Du trenger ikke å være med i leken hele tiden
Mange barn er opptatt av å ha med foreldrene sine i leken, og er du med kan det bli fin kvalitetstid sammen med barnet ditt. Det er imidlertid ikke alltid det passer eller at du har lyst til å leke. Ofte er barnets ønske om at du skal være med i lek et uttrykk for at barnet ditt ønsker at dere er sammen. Passer det ikke å være med i lek, kan dere kanskje være sammen på andre måter? Om å lage middag, eller at du serverer litt frukt ved kjøkkenbenken imens du lager mat, slik at dere kan ha en fin samtale? Det er også helt greit å hjelpe barnet ditt til å utsette noen behov; «først skal jeg lage middag, så kan vi leke».
Om du ikke synes det er veldig stas å leke kan du også bestemme deg for at du er med helhjertet en stund, og at barnet ditt deretter får leke videre selv. Det er kanskje bedre enn å være en kjedelig lekepartner, som egentlig heller vil gjøre noe annet. Du kan også prøve noen av tipsene vi deler i denne artikkelen. Om du gir barnet ditt noen lekeideer, og inspirerer litt underveis, er det ikke sikkert det er så stort behov for at du er medleker.
Cookie | Type | Varighet | Beskrivelse |
---|---|---|---|
__cfduid | 1 | 29 days 23 hours 59 minutes | The cookie is used by cdn services like CloudFare to identify individual clients behind a shared IP address and apply security settings on a per-client basis. It does not correspond to any user ID in the web application and does not store any personally identifiable information. |
__cfruid | 1 | session | This cookie is set by the provider Cloudflare. This cookie is used for load balancing and for identifying trusted web traffic. |
__zlcmid | 1 | 11 months 29 days 23 hours 59 minutes | This cookie is used by Zendesk live chat and is used to store the live chat ID. |
_fbp | tredjepart | 1 år | This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website. |
_ga | tredjepart | 1 år | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors. |
_ga_M60H0GTSN9 | 0 | 1 years 11 months 28 days 23 hours 59 minutes | No description |
_ga_RM2VMPSEEV | 0 | 1 years 11 months 28 days 23 hours 59 minutes | No description |
_gat | 1 | This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites. | |
_gcl_au | 1 | 2 months 28 days 23 hours 59 minutes | This cookie is used by Google Analytics to understand user interaction with the website. |
_gid | 3 | 23 hours 59 minutes | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the wbsite is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages viisted in an anonymous form. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 0 | 29 minutes | No description |
_hjFirstSeen | 0 | 29 minutes | No description |
_hjid | 1 | 11 months 29 days 23 hours 59 minutes | This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID. |
_hjIncludedInPageviewSample | 0 | 1 minutes | No description |
_scid | 3 | 1 years 29 days 16 hours 18 minutes | This cookie is set by Snapchat. This cookie is used to serve and store Snapchat Pixel unique ID of the User. |
AWSALBCORS | 1 | 6 days 23 hours 59 minutes | This cookie is used for load balancing services provded by Amazon inorder to optimize the user experience. Amazon has updated the ALB and CLB so that customers can continue to use the CORS request with stickness. |
fr | 1 | 2 months 28 days 23 hours 59 minutes | The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
IDE | 1 | 1 years 23 days 23 hours 59 minutes | Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile. |
PHPSESSID | 1 | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
player | 1 | 11 months 29 days 23 hours 59 minutes | No description |
sc_at | 1 | 1 years 23 days 23 hours 59 minutes | The cookie is set by Snapchat. This cookie is used for advertising purpose. It shows relevant ads to the users by tracking user behaviour on Snapchat. |
test_cookie | 1 | 14 minutes | This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the users' browser supports cookies. |
viewed_cookie_policy | 1 | 11 months 30 days 5 hours 48 minutes | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
vuid | 1 | 1 years 11 months 28 days 23 hours 59 minutes | This domain of this cookie is owned by Vimeo. This cookie is used by vimeo to collect tracking information. It sets a unique ID to embed videos to the website. |
X-AB | 1 | 23 hours 59 minutes | No description |
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.