Kunnskapsbarnehagen

Hvordan kan du inspirere til lek hjemme?

Visste du at leken er så viktig for barn at FNs barnekonvensjon faktisk slår fast at barn har rett til å leke? De siste årene har flere fagmiljøer ytret bekymring over at barns frie lek er truet, nettopp fordi leken er så viktig for barns utvikling og trivsel. Lek er viktig for språklig-, sosial-, emosjonell-, og motorisk utvikling. I leken lærer barn å være sammen med andre, ta hensyn og løse konflikter, planlegge og løse problemer, bruke kreativitet og fantasi. I de første 5 - 6 årene av et barns liv utvikler hjernen seg enormt. Leken er med på å koble nervecellene sammen fordi barn skaper mening og en masse erfaringer gjennom lek. Men la oss slå fast med en gang – barn leker ikke fordi det er nyttig. Barn leker fordi det er gøy!


Hva er lek?


Lek kjennetegnes av at det er en frivillig aktivitet som barn velger selv. Leken er lystbetont og er opphav til frydefulle øyeblikk, men også til konsentrasjon og ro. Du har kanskje opplevd at barnet ditt hviner av glede i en «borte-titt-tei» lek? At mamma eller pappa forsvinner bak hendene og dukker opp igjen er magisk for en liten baby. Og samtidig som dere leker knytter dere også sterke bånd mellom dere.


Leken endrer seg med barnets utvikling. Spedbarn oppdager seg selv, og verden gjennom kropp og sanser, og søker ditt blikk og din nærhet. Når du er nær, blir du barnets trygge base og det gir også mot til å utforske omgivelsene. Ett- og to-åringens lek er også kroppslig og sanselig. Det er tydelig når for eksempel ett-åringen reiser seg opp langs et bord og gynger i knærne, eller når halvannet-åringen deiser ned på rompa og reiser seg, igjen og igjen. Først leker barn mest ved siden av hverandre, men etter hvert oppstår en gryende interesse for andre barn og felles lek.


Fra to-års alderen begynner barn gjerne å late som om noe er noe annet enn det egentlig er – for eksempel at en pinne er et sverd, eller at et teppe er en seng. Fra tre-fire-årsalderen blomstrer rolleleken. I rolleleken går barn inn i ulike roller og leker ut temaer fra hverdagen, eller inntrykk de har fått gjennom bøker, tv, eller andre opplevelser. I 5-6 års alderen begynner også barn å interessere seg for regelleker, altså leker med regler og gjerne et konkret mål. Det kan for eksempel være kortspill, fotball eller sangleker.


Du har kanskje opplevd at barnet ditt har rommet fullt av leker, men at det allikevel ikke blir god lek hjemme? I barnehagen er vi eksperter på lek og på hvordan vi skaper gode lekemuligheter. Derfor vil vi dele våre beste tips med deg!


1. Leker i overflod gir ikke alltid god lek

Har du opplevd at det er kaos i alle leker og at det hoper seg opp i alle kriker og kroker? For mange valgmuligheter og lite oversikt er ikke særlig inspirerende for leken. Da kan det være lurt å rydde og sortere litt i lekene. Ofte samler det seg opp «rote-kasser» der det for eksempel ligger en blanding av bamser, biler, en ødelagt dukke og fire puslespillbiter. Sorterer du de ulike lekene for seg, gir det bedre oversikt. Sett gjerne bort noe, som du siden kan ta frem igjen slik at det får fornyet interesse. Bruk gjennomsiktige kasser eller still opp lekedyrene rett i hylla, så får barnet ditt oversikt over utvalget og ideer til leken. Ta gjerne barnet ditt med på rydding og sortering, og snakk sammen om at det blir morsommere å leke om vi finner frem i lekene.


Lekene vi har hjemme er ofte veldig definerte. Det vil si at de er ment for en type lek. For eksempel er biler ment å kjøre med, og sjørøverutstyret er ment til sjørøverlek. Noen leker er også veldig fort «ferdiglekt» fordi de kun har en funksjon.


I barnehagen snakker vi også om udefinerte leker og materialer, der barna kan bruke fantasien og kreativiteten sin til å fylle lekene med mening. For eksempel kan klosser bli til hus, garasjer og sjørøverskip. Pappesker kan bli til dukkeseng, et lekehus eller rytmeinstrument. Stoffer kan bli til hyttetak, dyner eller superheltkapper. Udefinerte leker og materialer varer ofte lenger, fordi de kan brukes til så mye forskjellig. Naturmaterialer er også godt udefinert materiale; steiner, pinner og kongler kan fungere som mat på restauranten, pynt til byggverk, last til lastebilen og mye mer. En god blanding av definerte leker og udefinerte leker kan virkelig berike leken!


3. Inviter til lek ved å gi barnet ditt noen lekeideer


Selv om mange barn elsker å leke er det ikke alltid at de får ideer til lek. Med enkle midler kan du invitere barnet ditt til lek. Om du setter frem duploklosser inviterer du til konstruksjonslek. Setter du frem noen figurer sammen med duploen inviterer du til at barnet kan bygge noe, og så leke med figurene i bygget. Legger du til noe litt uvanlig også, som for eksempel skjell, steiner, pinner eller tørr pasta får figurene noe å holde på med.


Er dere ute kan du for eksempel fylle noen bøtter med vann, legge frem noen kopper og kar, skjeer, øser og svamper. Mange barn synes det er gøy å helle og øse, og ekstra gøy blir det når ekte kjøkkenredskaper får være med i leken.


Ser du at leken dør ut er det et godt triks at du henter inn noe nytt og spennende i leken som pågår. I lek med bøtter og vann kan du for eksempel ha noen sugerør på lur. Det kan tilføre leken ny gnist, og være kilde til videre utforsking.


Barn i barnehagealder vil gjerne være i samme rom som oss voksne. Små barn trenger ofte tryggheten ved å kunne søke øyekontakt og større barn synes gjerne det er fint å være en del av fellesskapet i familien. Om du ikke vil ha leker i hele huset, kan det være fint å ha noen «lekestasjoner» i nærheten av der dere voksne gjør hverdagsoppgavene deres. Har barnet ditt et lekekjøkken kan det for eksempel være fint at du setter dette i nærheten av der du lager mat. Da får dere også muligheten til å være sammen, selv om middagen skal lages.


5. Du trenger ikke å være med i leken hele tiden

Mange barn er opptatt av å ha med foreldrene sine i leken, og er du med kan det bli fin kvalitetstid sammen med barnet ditt. Det er imidlertid ikke alltid det passer eller at du har lyst til å leke. Ofte er barnets ønske om at du skal være med i lek et uttrykk for at barnet ditt ønsker at dere er sammen. Passer det ikke å være med i lek, kan dere kanskje være sammen på andre måter? Om å lage middag, eller at du serverer litt frukt ved kjøkkenbenken imens du lager mat, slik at dere kan ha en fin samtale? Det er også helt greit å hjelpe barnet ditt til å utsette noen behov; «først skal jeg lage middag, så kan vi leke».