Kunnskapsbarnehagen

Slik forbereder du barnet ditt til skolestart  

Skal barnet ditt begynne på skolen til høsten? Da er det en av rundt 60 000 barn i Norge som slutter i barnehagen og begynner på skolen i år. Noen gleder seg, noen gruer seg, mens andre ikke ser ut til å tenke så mye på det. Hva kjenner ditt barn på? Kanskje er det du som tenker mest på den kommende tiden og lurer på hvordan du best kan forberede barnet ditt for skolestart?

Noen råd om hvordan du kan forberede til skolestart

1. Hjelp barnet ditt til en god avslutning på barnehagetiden og snakk med barnehagen om overgangen


Barnehager har oftest en markering for de eldste barna på slutten av barnehageåret. Det er med på å avslutte barnehagetiden på en god måte for barnet. Du skal også få tilbud om en foreldresamtale med barnehagen der dere snakker om hvordan barnet ditt kan få en trygg og god overgang. Slik forbereder du skolestart allerede mens barnet går i barnehagen.

2. Din støtte og ditt engasjement teller!


Det er viktig at du snakker med barnet ditt om det som skal skje på positive måter. Vis at du er trygg på at det kommer til å gå bra. Hva tror dere kommer til å være annerledes på skolen? Hvordan tror dere dagene vil se ut? Hva er et friminutt? Vær åpen for at skolehverdagen til barnet ditt kanskje er annerledes enn din egen erfaring.

3. Bli kjent med skolevei og skoleområdet


Ofte har barnet vært på besøk på skolen med barnehagen, men det kan være lurt å leke litt i skolegården i løpet av sommeren, slik at barnet ditt blir kjent med skoleområdet. Bruk også tid på å bli kjent med skoleveien. Selv om barnet ditt ikke går alene den første tiden er det trygt å kunne veien.

4. Husk at SFO også er en viktig del av den nye hverdagen


For de fleste barn er SFO (skolefritidsordningen) det første møte med skoletiden. Skal barnet ditt gå på SFO er det viktig at dere også snakker om det på en positiv måte. Det er lurt å planlegge for at barnet ditt kanskje trenger litt tilvenningstid de første dagene. De fleste skoler har informasjon om skolefritidstilbudet på sine nettsider.

5. Barnet ditt har med seg kunnskap og erfaringer fra barnehagen som det kan bygge på.


Alle de erfaringene barnet ditt har med seg fra barnehagen er med på å gi et godt grunnlag for videre skolegang. I barnehagen har barnet ditt lekt, lært og knyttet vennskapsrelasjoner. Det siste året har barnet ditt antagelig også vært med i en førskolegruppe der de har hatt spesiell oppmerksomhet på overgangen. Barnet ditt starter altså på skolen med sekken full av gode erfaringer det kan bygge videre på i skolen.

Hva betyr det egentlig å være skoleklar? Er det nødvendig å kunne bokstavene, eller kanskje telle til 100? Hva med å kunne holde blyanten skikkelig eller knytte skolissene selv? Hva trenger barnet ditt å kunne?
For å ta det siste først. Det er en grunn til at veldig mange barnesko selges med borrelås helt opp i store størrelser. Er barnet interessert i skolisseknyting, så vær så god! Men, er det bare plunder kan skolissene gjerne vente noen år.
I første klasse skal barna bli nysgjerrige på alt det spennende som venter dem innenfor skriftspråk og matematikk. Har barnet ditt et uhensiktsmessig grep på blyanten når han tegner eller lekeskriver kan du gjerne vise hvordan det kan være enda bedre å holde. Er dette bare ulystbetont for barnet ditt er det aller viktigste å oppleve glede og mestring ved å tegne og lekeskrive.
Samme prinsipp gjelder for bokstaver, skriving, lesing, tall og telling. Er barnet ditt interessert, er det bare å følge opp interessen ved å svare så godt du kan og ved å stille utdypende spørsmål. Det er nesten umulig å gjøre noe feil. Er barnet uinteressert så kan det være lurt å gjøre en liten innsats for å trigge barnets nysgjerrighet. Du kan prøve å lede barnets oppmerksomhet mot bokstaver og tall i hverdagen. Undersøk melkekartongen, bilskilt eller aller helst noe barnet ditt er opptatt av. Å bli oppmerksom på lyder, bokstaver, ord, mengder og tall kan kalles for språklig- eller matematisk oppmerksomhet eller bevissthet. Det er et viktig steg på vei mot å lese og skrive og for matematisk forståelse.

I Espira har vi egen satsing for de eldste barna, Skolespira. Barna skal få gode opplevelser før skolestart, og møte arbeidsmåter som bidrar til en bedre overgang til skolen.
Les mer om Skolespira her.

Mange lærere sier at det aller viktigste barn bør mestre når de begynner på skolen er å kunne fungere godt sammen med andre barn i en gruppe. Dette er selvsagt viktig, men også veldig utfordrende for mange. Det kan vi også kjenne igjen for eldre barn, ungdommer og voksne. De fleste av oss har vel opplevd å fungere svært bra i en gruppe, for så å streve med samspillet i en annen gruppe. Har barnet ditt strevd litt med samspill i barnehagen kan det allikevel gå helt fint på skolen, i en helt ny gruppe, og i helt nye omgivelser. Har barnet ditt fungert godt i lek og samspill med andre barn i barnehagen så er sannsynligheten for at dette vil gjenta seg i skolen stor, men ingen selvfølge. Det aller viktigste er at dere foreldre og lærerne følger opp barnets trivsel, trygghet og tilhørighet i starten. Det er viktig for alle barn å kjenne at de finner sin plass i fellesskapet. 
Lykke til med skolestart!