Kunnskapsbarnehagen

Våre inne- og utemiljøer

Lek skal ha en viktig plass i barnehagen, og i Espira-barnehagene skaper vi inspirerende rom både inne og ute som inviterer barn i alle aldere til lek og utfoldelse.

I våre barnehager bruker vi de fysiske inne- og utemiljøene som et viktig verktøy i det pedagogiske arbeidet. Det vil si at vi har en bevisst tanke bak hvordan vi bruker miljøene til å fremme barnas lek, trivsel og utvikling.

Vi kaller vår satsing på de fysiske miljøene for Espira FRYD. Espira FRYD gir rammen og retningen for vårt arbeid med de fysiske miljøene.

Om Espira FRYD

Fryd betyr begeistring, harmoni, glede og tilfredshet – alt dette er viktig for barns trivsel. Hos oss symboliserer hver bokstav noe helt spesielt:

  • FleksibleMiljøer i bevegelse, slik barn er i bevegelse.
  • RomDe fysiske rommene inne og ute.
  • Yrende: Handlekraftige barn og yrende liv – rom som er til for å brukes og utforskes.
  • DeltakelseBarn deltar og medvirker i et inkluderende fellesskap.

Vi gjør mye for at barnehagene våre skal ha gøyale og stimulerende rom for barn i alle aldere, derfor er de hele tiden i utvikling. Vi vurderer jevnlig kvaliteten på de fysiske miljøene våre slik at vi kan skape frydefulle rom både inne og ute, der barnet ditt kan utfolde seg.

De fysiske rommene skal være fleksible og i bevegelse. I det ligger det for det første at vi skal tilrettelegge for at de fysiske miljøene, leker og materialer som vi tilbyr barna, er tilpasset deres behov og interesser. For det andre betyr det at miljøer, leker og materialer skal utvikle seg i takt med barnas utvikling – det skal være progresjon i de fysiske miljøene.

Den viktige leken

Lek fremmer barns trivsel, helse og utvikling, og det står til og med i FNs barnekonvensjon at barn har rett til å leke. Derfor er lek den grunnleggende aktiviteten i barnehagen, og vi prioriterer lek i de fysiske miljøene. Kunnskap om hvordan barn i ulike aldersgrupper leker er kompasset vårt når vi skal invitere til lek. Samtidig er alle barn er ulike, derfor må vi legge til rette for variasjon.

Lekene i barnehagen skal inspirere til utforsking, samhandling og felles aktivitet. Når det er nok leker til alle, blir leken også inkluderende. Det er ikke alltid lekene fra leketøyskatalogene som er de mest interessante. En samling fine sko eller fjær i ulike farger kan fenge de yngste barna i lang tid. Barns lek, læring og kreativitet blomstrer i inspirerende miljøer.