To barn som løper i skogen

Barn i bevegelse

Barn er skapt for lek, bevegelse og utforsking. Gjennom fysisk aktivitet utvikler de både motorikk, språk, tenke kreativt, sosiale ferdigheter, og selvtillit. Små barn lærer verden å kjenne gjennom kroppen sin, og de trenger tid, rom og muligheter til å være i bevegelse hver dag.

Hvorfor er bevegelse viktig for barns utvikling?

Bevegelse er en grunnleggende del av barns utvikling. Når barn får bruke kroppen i lek, øver de på alt fra å krype, gå, løpe og hoppe, til å balansere, klatre og kaste. Disse ferdighetene gir mestringsfølelse og motiverer til mer fysisk aktivitet. Barn som opplever bevegelsesglede tidlig, legger også grunnlaget for gode vanersenere i livet.

Barn på toppen av haugen med armene i været.

Slik skaper vi bevegelsesglede

For at barn skal oppleve glede ved å være i bevegelse, er det noen viktige faktorer som gjør en forskjell:

  • Glede: Det viktigste er at barna synes at aktivitetene er gøy!
  • Lek og fysisk aktivitet: ek som løping, klatring, hopping og balansering gjør at barna er engasjert og motivert i sin lek , samtidig som de er fysisk aktive.
  • Mestring: Aktivitetene tilpasses barnet og ikke omvendt. Når barnet opplever å være selvstendig og få ta egne valg, styrker det både trivselen og følelsen av mestring.
  • Variasjon: Barn trenger ulike utfordringer og nye impulser for å utvikle seg og for å unngå at leken blir kjedelig.
  • Gjentakelse: Når barn får øve flere ganger, blir de trygge og opplever mestring.
  • Voksenrollen: Voksne som deltar i leken, oppmuntrer og viser engasjement, bidrar til mer bevegelse i hverdagen.

Fysisk aktivitet for barn i ulike aldre

Barns behov for fysisk aktivitet endrer seg med alder og utvikling. Her er en oppsummering av Helsedirektoratets råd for hvordan du kan legge til rette for bevegelse for barn i ulike aldre:

Barn under 1 år

  • Bør være i bevegelse flere ganger om dagen, gjerne gjennom lek og samspill.
  • Øv på enkle bevegelser som å ligge på magen, rulle, åle, krype, sitte, reise seg og stå.
  • La barnet få utforske trygt på gulvet og variere mellom ulike stillinger.

Barn 1–2 år

  • Anbefales minst tre timer variert fysisk aktivitet fordelt utover dagen.
  • Bevegelsene bør inkludere krabbing, gåing, reise seg,og utforsking av terreng.
  • Lek ute i naturen, turer i nærmiljøet, ballspill, klatring og vannlek er gode aktiviteter.

Barn som utforsker en elv. Vannlek.

Barn 3–5 år

  • Bør være i aktivitet minst tre timer daglig, med varierende intensitet. Jo mer bevegelse barnet får, jo bedre, men husk at barn også har behov for ro og hvile.
  • Minst én time bør være så aktiv at barnet blir andpustent.
  • Leken kan inneholde løping, hopping, klatring, balansering, kasting og rulling.
  • Sørg for tid til utforskende lek både ute og inne, og legg til rette for bevegelse i ulike årstider.

Alle barn utvikler seg i ulikt tempo. Det er viktig å ta hensyn til barnets alder, funksjonsevne og behov. Ved å delta og inspirere i barnets selvvalgte fysiske lek, legger du til rette for trivsel og gir barnet muligheten til å oppleve både mestring og bevegelsesglede.