Visste du at barn har en naturlig interesse for realfag og at de har evne til å lære realfag allerede i barnehagealder? Matematikk og naturfag på barnehagevis er både morsomt og lærerikt! Det handler på ingen måte om å lære seg formler eller om å løse regnestykker. Det handler om å utforske og undre seg over verden omkring oss, å forstå sammenhenger og å løse problemer.
Hos oss møter også de yngste barna realfagene, på sine egne premisser, og i hverdagen. De yngste barna liker å undersøke, sammenligne og sortere både ting og mennesker. Du har kanskje lagt merke til at barnet ditt elsker å slippe ting ned på gulvet, eller ned en trapp? Det kan faktisk hende at barnet ditt er i ferd med å oppdage tyngdekraften! Vi er gode på å få øye på slike situasjoner som kan bli til realfaglig utforsking.
En dag kan vi for eksempel utforske hvordan steiner triller ned en skråning, en annen dag hvordan florlette fjær seiler ned fra en høyde. På denne måten får barnet erfare at tyngdekraft og luftmotstand er spennende fenomener å utforske. Noen ting faller hardt og raskt, mens andre ting faller lett og langsomt. Med små skritt bygger barnet ditt kunnskap og erfaringer som er viktige for senere læring og livsmestring.
3-4 åringen er nysgjerrig og spør og graver. Det er et supert utgangspunkt for realfaglige aktiviteter! Det er gøy å utforske ting barna er kjent med fra dagliglivet. Under mikroskopet kommer vi tett innpå detaljene vi vanligvis ikke ser med det blotte øyet. Insekter, blomster, frukt og grønnsaker er eksempler på hva som kan være morsomt å utforske under mikroskopet. På denne måten lærer barnet ditt at alt vi omgir oss med består av bittesmå bestanddeler og at øynene våre ikke ser alle detaljer.
Matematiske prinsipper utforskes for eksempel ved å sortere etter farger, form og størrelse, skape ulike mønstre eller ved å ordne pinner i rekkefølge fra kortest til lengst. Dette er viktige erfaringer for senere læring innenfor realfagene.
Det siste barnehageåret skal være et spennende og lærerikt år som forbereder barnet ditt godt på skolestart og livet som kommer. Realfag i barnehagen for de eldste barna kan være å gjøre morsomme eksperimenter. Det aller morsomste er ofte å blande sammen ulike ingredienser som skaper en kjemisk reaksjon. For eksempel å lage sitt helt eget slim:
Hvordan lage slim | Espira-parken
Du har kanskje også oppdaget at barnet ditt er begynt å bli interessert i tall og matematiske utfordringer? Hos oss møter barna aktiviteter som støtter dem i å danne et viktig grunnlag for senere matematikkopplæring på skolen. Det handler både om å bygge mestringsfølelse, gi inspirasjon og ikke minst å følge opp akkurat ditt barns interesser og initiativ. Fordi, realfag skal være skikkelig gøy!
Har du oppdaget vår digitale realfagspark på You-tube? I Espira-parken jobber Oda og hun elsker å eksperimentere og leke med matematikk. På you-tube kanalen finner du filmer med mange morsomme aktiviteter, rettet mot barn i barnehagealder.
Les mer om Espira-Parken og besøk vår YouTube-kanal.
Alle våre barnehager er Forskerfabrikken-barnehager. Det betyr at de har egen forskerlab og at de ansatte har fått kompetanseheving fra Forskerfabrikken. Med ekte forskerutstyr gjør vi spennende aktiviteter fra Forskerfabrikken. Det kan være kule eksperimenter eller lengre forskningsprosjekter. Ofte vil barna gjøre det samme igjen og igjen og igjen. Det er jo på denne måten barn lærer aller best!
Man trenger ikke være økonom eller fysiker for å ha behov for realfag i hverdagen. Realfagene omgir oss overalt. Som forelder har du mange muligheter til å synliggjøre matematikk og naturvitenskap i hverdagen, for eksempel når dere lager mat hjemme. Her er tre enkle tips om hvordan du kan gjøre dette.
Når barnet ditt begynner å snakke tar det ikke lang tid før det begynner å stille utallige spørsmål. Hvorfor det da? Hvorfor det da? Som forelder kan man iblant bli ganske sliten av alle spørsmålene som kommer, men egentlig vet vi jo at det er positivt at barnet vil finne ut av verden og alt det spennende som finnes. Vi gjør vårt beste for å møte disse spørsmålene på en god og stimulerende måte.
Noen ganger kan det rette være å spørre barnet tilbake: Hva tror du? Det får barnet til å bruke de erfaringene de har og komme med en hypotese, altså hva de tror svaret er. Og hypoteser er viktige innen realfagene. Andre ganger kan det være riktig å vise barnet hva svaret er og invitere til en god samtale om dette. Når vi jobber med realfag i barnehagen blir vi kjempeglad når barna spør: Hvorfor det da? Det er nemlig inngangen til utviklende og lærerike samtaler og erfaringer.