Kunnskapsbarnehagen

Slik holder du barna varme på tur

18. november 2024

Jeg fryser!” eller "jeg har kalde hender!", leder fort til “Jeg vil hjem!”.

Hvem har ikke vært på tur med barn som blir kalde og som vil avslutte turen umiddelbart?

I Norge er vi heldige som har fire flotte årstider, men mange dager kan være litt kjølige. Heldigvis finnes det gode råd når kulda sniker seg på og motivasjonen faller.

I Espira-barnehagene har vi lang erfaring med barn på tur, og kle på barn for deres kalde føtter og hender.

Her er tre gode tips for å holde varmen ute i kaldt vær:

1. Ha med nok klær.

Synes du tipset er selvsagt? Det er det kanskje, allikevel er det mange som undervurderer hvor kjølig det kan bli når man er inne i varmen og pakker sekken. Litt ekstra skift i voksensekken er alltid godt å ha, og kan utgjøre en stor forskjell!

Det er kjærkomment med et par tørre og varme votter, en god lue eller en ekstra ulltrøye når man starter å fryse.

2. Varm drikke gjør godt på kjølige dager.

Varm saft, te eller kakao gir deilig varmefølelse i kropp og for kalde fingre. I tillegg er dette også en populær belønning når vi er på tur.

En funksjonell termos i god kvalitet er en bra investering om du ikke eier en allerede. Det kan være lurt å avkjøle drikken noe før du heller opp i termosen. For små barn kan det fort blir for varmt.

3. Aktivitet gjør oss varme.

Det enkle er ofte det beste. Når kulda sniker seg på kan en aktivitetslek få opp varmen hos store og små. Hvem er vel bedre til å gi tips om aktivitetsleker enn barnehager?

Her får du tips til morsomme bevegelsesleker for alle aldre!

Her vil du finne seks ulike leker som kan holde barna varme på tur.

Bananas

En morsom lek fra Espiras barnehager er “Bananas”. Her skal man fange og frigi “bananene”. Moro for både små og store, og vi garanterer at alle raskt finner varmen!

Beskrivelse:

  • Bli enige om et område der leken skal foregå.
  • Velg en som er «Bananas» og som skal prøve å ta de andre.
  • Den som er «Bananas» fanger andre ved å ta på dem.
  • De som er tatt må stanse opp og løfte begge hendene over hodet.
  • De som ikke er tatt skal befri de som er tatt, ved å ta på dem og si «bananas».
  • De som befris senker armene ved å spre de ut fra kroppen som en sol. Bananen er da skrelt, og de kan begynne å løpe igjen.
a group of children are playing in the woods .

Kaste på blink

Blir barna lei av å gå? Da kan dere kaste på blink imens dere går!

Beskrivelse:

  • Bruk steiner, pinner, kongler eller snøballer (om det er vinter).
  • Etter hvert som dere går, finner dere ulike ting som egner seg som blink. Dette kan for eksempel være en trestamme, et vann, eller en stein.
  • Tar dere en pause eller har dere slått leir, kan dere også kaste på blink.
  • Dere kan eventuelt innføre et poengsystem. For eksempel 1 poeng for å treffe nærmeste stein, og to poeng for å treffe vannet lengre borte.

Naturens hinderløype

Det er lett å finne naturlige hindre i naturen. Dette kan for eksempel være:

  • Steiner eller stokker å balansere på
  • Sølepytter å hoppe over
  • Bakker å rulle ned
  • En strekning å hinke, løpe, hoppe eller krabbe.

En kan gjerne lede leken og finne ulike hindre som skal forseres. De andre følger etter. Små barn trenger kanskje at en voksen leder først slik at de får litt inspirasjon til alt man kan finne på.

Dette er en lek som ofte engasjerer, og som gjør undre for kalde tær!

Klatrelek

Filosofen og eventyreren Arne Næss sa dette, da noen spurte han om hvorfor han hadde begynt å klatre:

«Det var ikke jeg som begynte, det var dere som sluttet».

Noen barn klatrer alltid opp i fjellskrenter, opp på steiner, opp i trær. Andre barn trenger oppmuntring til å klatre. Når du klatrer må du virkelig være til stede her og nå, og klatring utfordrer oss både fysisk og mentalt.

Bli med barna opp på en stor stein, i et tre eller i en fjellskrent. Sørg for å være sikker på at det er trygt, tilpasset barnas alder og motoriske utvikling.

Farge- og formjakt

Barn liker ofte godt å utføre små, konkrete oppdrag. Gå på jakt etter ulike farger og former i naturen, dere blir kanskje overrasket over hvor mye dere kan finne!

Beskrivelse:

  1. En leder leken og roper ut hva de andre skal finne. (for små barn bør det være en voksen som roper ut først, slik at de ser hvordan leken fungerer)
  2. De andre følger ordre, og finner det leder roper ut.

Eksempler på hva leder kan rope:

  • Finn noe rødt! (høstløv, tyttebær, nyper, blomster).
  • Finn noe rundt! (en stein, en kastanje, et rundt blad).
  • Finn noe grønt! (mose, gress, granbar, blader).
  • Finn noe langt! (pinner, lange strå).

Tampen brenner

Mange kjenner den gode gamle leken “Tampen brenner”.

Den er morsom både for små og store, og kan lekes på utallige måter, også ute.

Beskrivelse:

  • En leder leken, og gjemmer noe resten av gruppen skal lete etter. Eksempelvis: en kopp, en sokk, et skjerf eller lignende.
  • For de minste er det fint å se gjenstanden før den gjemmes, slik at de vet hva de skal se etter.
  • Før letingen starter kan man først spørre: «Fugl- fisk eller mellom?”. Fugl betyr høyt, fisk betyr lavt og mellom er så klart midt imellom fugl og fisk.
  • Nå begynner letingen!
  • Lederen sier “varmere” når noen nærmer seg, og “kaldere” når noen fjerner seg bort fra tingen.
  • Når tingen blir funnet skal den som fant tingen gjemme neste gang.

Man kan leke så lenge man har lyst. Små barn synes ofte det er gøy å gjemme ting på samme sted hver gang. Til tross for det, liker de ofte godt at man later som man leter en stund.

Bonustips: Sett helst i gang en lek så fort som mulig etter at de første barna har uttrykt kulde. Dersom kuldefølelsen går for langt - synker også lysten til å leke.