Kunnskapsbarnehagen

Levering og henting i barnehagen - Dagens viktigste møter

Vi kaller det ofte dagens viktigste møter, vi snakker altså om levering og henting i barnehagen. Uansett hva vi kaller disse situasjonene, og hvor mange viktige møter vi har i løpet av dagen, så er de daglige overgangene fra familien til barnehagen og fra barnehagen tilbake til familien viktige hverdagsmøter for både barnet ditt, deg og de ansatte i barnehagen.

Levering i barnehagen

Når barnet ditt og du kommer i barnehagen om morgenen er det viktig for de ansatte å få gitt dere en god velkomst. De forsøker å møte alle på en personlig og varm måte. Noen dager gleder barnet ditt seg til barnehagedagen og har omtrent ikke tid til å si ha-det. Da er det godt å være både barn og voksen. Andre ganger er avskjeden mer krevende. Begge deler er helt vanlig, både for små og store barn. De ansatte i barnehagen har erfaring med tøffe avskjeder og tilpasser seg til den følelsestilstanden barnet ditt er i. Dersom det er en litt trist eller vrang morgen kan de ansatte tilby et fang, eller kanskje en morsom lek, for å ønske barnet ekstra velkommen. Noen ganger kan det hjelpe at den ansatte forteller litt om hva barnehagedagen skal inneholde. Gi de ansatte beskjed dersom det har skjedd noe spesielt hjemme, eller du tenker at barnet ditt trenger litt ekstra omsorg og oppmerksomhet.

Dersom barnet ditt er trist og lei når du skal gå er det fint om du allikevel klarer å være positiv, rolig og trygg i situasjonen. Barnet ditt leser følelsene dine godt, og vil ofte bli enda mer lei seg dersom hen merker at du er lei deg. Det er tøft å være foreldre når barnet er lei seg, men det beste for barnet ditt er om du klarer å vise at du er trygg på at det kommer til å bli en fin dag. Kanskje trenger du å få en oppdatering fra barnehagen når situasjonen har blitt bedre, si fra om det, så gjør barnehagen sitt beste for å få det til.
Det blir ofte en varm og god gjenforening når du kommer for å hente barnet ditt. Dere er begge glade for å se hverandre igjen. Noen ganger blir det imidlertid slett ikke på denne måten. Kanskje barnet ditt ikke virker glad for å se deg, og ikke ønsker å bli med hjem? Dette kan ha ulike årsaker. Noen ganger kan barnet ditt være så opptatt i en lek at hen ikke ønsker å stoppe denne. Eller hen er så sliten etter en lang dag at selve overgangssituasjonen blir for overveldende. Noen ganger bruker barnet overgangssituasjonen til å prøve ut sin selvstendighet og egne vilje. Alt dette er helt vanlig, og det å vise motstand er viktig for barnets utvikling.

Du tenker kanskje at de ansatte synes det er rart eller dumt at barnet ditt ikke vil hjem. Det trenger du ikke! De ansatte er vant til å se akkurat dette. Det finnes ikke noe fasitsvar på hva du skal gjøre i disse situasjonene, Det kommer an på tid, tålmodighet og bakgrunnen for at barnet ikke vil hjem. En god huskeregel er uansett å anerkjenne barnets følelser og å forklare godt hvorfor du gjør som du gjør. Snakk gjerne med de ansatte dersom du opplever at det blir et problem, slik at dere kan finne en løsning sammen.


Noen ganger er det veldig travelt i leverings- og hentesituasjonen i barnehagen. De dagene mange familier kommer på samme tid kan dere oppleve at de ansatte ikke har så god tid til dere. Snakk med de ansatte om dette dersom du ikke får den tiden eller samtalen du trenger. Kanskje du kan levere eller hente til en litt annen tid, hvor det er litt roligere. Eller kanskje de ansatte kan prioritere litt annerledes i en periode. Det meste lar seg heldigvis løse når man snakker sammen.

Her er våre beste tips til de viktige daglige møtene:

  • Forbered barnet godt før levering og si fra når, og av hvem, barnet blir hentet.
  • Lag gjerne en trygg rutine for avskjeden, for eksempel å vinke i vinduet.
  • Anerkjenn barnets følelser. Overganger kan være vanskelige for barn.
  • Legg vekk mobiltelefonen, barnet ditt trenger deg fullt og helt i situasjonen.
  • Bruk anledningen til å bli kjent med de andre barna og de ansatte. Det vil være fint for barnet ditt, deg og alle de du blir kjent med.
  • Si fra til de ansatte dersom du er bekymret for noe eller ønsker at noe var annerledes.

Denne artikkelen har emnene: