Kunnskapsbarnehagen
a little girl is picking leaves from a tree in the woods .

Barnehagereisen - fra minst til størst i barnehagen

Bli med på barnehagereisen fra barnet starter til det slutter i barnehagen! Mye skjer i årene fra barnet er 1 til 5-6 år. Barnehagebarn tilbringer i gjennomsnitt mellom 6000 og 7000 timer i barnehagen i løpet av disse årene – en stor del av barnets liv. Derfor er det lurt å ta et bevisst valg når du velger barnehage.

Sammen på reisen

Hos oss skal du føle deg trygg på at vi holder en tett dialog med deg underveis i barnehagereisen. Sammen skal vi skape trygghet og sammenheng for barnet ditt. Vi oppmuntrer deg til å gi oss tilbakemeldinger og medvirke til at barnet ditt trives og har fine og gøyale dager hos oss.

Hva kan jeg gjøre før barnehagestart?

Det er en stor overgang for barnet å begynne i barnehagen. For å få en myk overgang, kan du sjekke ut om nærmiljøet ditt har et tilbud om Åpen barnehage. Da kan du og barnet ditt leke og omgås andre barn og foreldre i månedene før barnehagestart. Mange av våre barnehager har dette tilbudet – vi kaller det «Den gode starten». Hvis dette tilbudet ikke finnes i nærområdet ditt, kan du be om å hilse på i barnehagen og besøke barnehagens uteområder når barnehagen er stengt.

a man and a woman are holding a baby in a room .

Tilvenning i barnehage

Når dagen endelig er kommet for barnehagestart, skal du vite at vi gjør vårt aller beste for at barnet ditt skal få en god start. Det er viktig at barnet ditt føler seg trygg fra starten, derfor er tilvenningstiden avgjørende. Du får en fast kontaktperson i tilvenningstiden, og sammen vurderer vi hvordan vi skal tilpasse tilvenningstiden nettopp ditt barn.

Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i barnehagen her.

Småspirene - de yngste barna

Vi kaller de yngste barna for småspirer. I oppstartsperioden er det spesielt viktig at barnet ditt etablerer gode og trygge relasjoner til oss i barnehagen. I starten sørger vi for god tid og ro slik at vi gradvis blir kjent. God tilknytning skapes når barnet ditt opplever at vi som omsorgspersoner fanger opp og forholder oss til signaler, uttrykk og behov. Vi skal være en trygg base når barnet ditt utforsker verden, som man alltid kan komme til når det trengs. Barnet skal både få trygghet og mulighet til utvikling og læring.

I disse årene skjer utviklingen enormt raskt, og grunnlaget legges for resten av barndommen. Det er vanlig at barnet ditt utvikler seg mye på ett område mens det på andre områder kan stå stille en stund.

De fleste 1 – 2 åringer:

  • Begynner å gå.
  • Sier sine første ord og deler i større grad opplevelser og følelser med andre.
  • Hermer og etterligner.
  • Får etter hvert en sterk vilje.
  • Liker å gjenta ting og blir trygg av rutiner.
  • Liker å undersøke, sammenligne og sortere både ting og mennesker.
  • Knytter vennskapsbånd.

Typiske barnehageaktiviteter for småspirene kan være: 

  • Tumlelek på mykt underlag, for eksempel myke baller
  • Sanselek der barnet ditt får bruke kropp og sanser til å oppdage verden. Eksempler kan være å kjenne på snø og oppleve at den kan formes og smeltes, gå med bare føtter på gress, grus, sand og steiner, og vannlek der vi heller fra kopper og kar og plasker og spruter.
  • Boklesing inne, ute og på tur.
  • Kreative og kunstneriske aktiviteter der barnet ditt får male med fingrene – eller hvorfor ikke føttene? Andre typiske aktiviteter kan være å rive og krølle papir, tegne med brede fargestifter og oppdage detaljene i ulike gjenstander.
  • Aktiviteter som gir mulighet for sammenligning og sortering som puttekasser, stabletårn, puslespill og byggeklosser.

3–4-åringen – en aktiv og morsom alder

Når barnet ditt er 34 år skjer det mye spennende. 34-åringen er gjerne svært aktiv og stødigere i det de har lært seg de første årene. Du opplever kanskje at barnet ditt er mer selvstendig. For eksempel kan det kanskje kle på seg selv, og ta del i enkle oppgaver som å dekke bordet. Utviklingen er både gøy og litt slitsom for barnet ditt. Derfor kan du oppleve at 34-åringen din i perioder trenger ekstra nærhet og oppmerksomhet. Vi er opptatt av at vi skal forstå barnet og støtte det i å håndtere følelsene sine. Det er helt vanlig at de blir frustrert når de ikke får lov eller mestrer ting. Tålmodighet er et viktig nøkkelord for oss!

De fleste 3 – 4 åringer:

  • Lærer seg mange flere ord, prater mye og finner på egne fortellinger.
  • Løper, hopper og beveger seg mye friere.
  • Er nysgjerrige, spør og graver.
  • Er fortsatt i perioden der de tester sin vilje, og humør og følelser kan skifte raskt.
  • Leker sammen med andre barn, for eksempel i rollelek.

Når barnet ditt nærmer seg fireårsalderen vil humøret sannsynligvis bli jevnere og mer stabilt. Barnet ditt forstår i større grad at det kan ha andre tanker og følelser – det blir kort sagt bedre til å se andres perspektiv.

Typiske barnehageaktiviteter for 3 – 4-åringen kan være:

  • Familielek, dinosaurlek eller yrkeslek.
  • Oppdage og undre seg over natur og nærmiljø. For eksempel utforske insekter, blomster og planter med mikroskop.
  • Kreative og kunstneriske aktiviteter der barna får erfaring med flere materialer og teknikker, bruker fantasien og for eksempel musikk, kunst eller bøker som inspirasjon til å skape selv.
  • Bygge og lage lekemiljøer med duplo, togbane eller klosser.
  • Hinderløype og balanseleker.
  • Boklesing inne, ute og på tur, mange begynner også å bli interessert i faktabøker.
a group of children wearing green backpacks are standing in a room with their hands in the air .

5 – 6 år – Eldst i barnehagen

Mange barn gleder seg til de blir eldst i barnehagen. Når barnet ditt slutter i barnehagen, skal ryggsekken være full av lærelyst og mestringsfølelse. Barnehagetiden skal ha gitt barnet et godt grunnlag for å danne nye relasjoner på skolen, og for å mestre det faglige innholdet.

Vi kaller det siste året i barnehagen skolespira, og hos oss skal dette være et spennende år. Vi starter året med en markering der alle skolespirer får en egen sekk med utstyr og en t-skjorte. Slik får de eldste barna kjenne på den spesielle følelsen av at det siste året både er høytidelig og noe ekstra gøy.

De fleste 5 åringer:

  • Begynner å få god kontroll over kroppen sin og hopper, løper fort, klatrer og balanserer.
  • Prater, forteller, leker med rim og tuller med ord.
  • Klarer å sette ord på egne og andres følelser (jeg er sint, hun er lei seg).
  • Er opptatt av rett og galt, og hva som er rettferdig.
  • Kan leke regelleker som for eksempel «Haien kommer».

Typiske barnehageaktiviteter for skolespirene kan være: 

  • Lengre turer
  • Prosjekter som vekker nysgjerrigheten, går over tid og er tverrfaglige.
  • Forskningseksperimenter i forskerlabben. Alle våre barnehager arbeider med Forskerfabrikken.
  • Boklesing inne, ute og på tur, lage egne fortellinger og gjenfortelle.
  • Leke med bokstaver og tall.
  • Leker som fremmer fellesskap og samarbeid, for eksempel regelleker.
  • Kreative og kunstneriske aktiviteter som for eksempel å lage rekvisitter til lek og dramatisering, eller å bruke digitale verktøy til å skape fortellinger.
  • Bli kjent med trafikkregler og besøke skolen.

Når tiden nærmer seg skolestart, har vi gjerne en høytidelig avslutning. Det er alltid vemodig å avslutte et skolespireår, samtidig som vi er stolte og glade for at vi har fått være en del av de første årene i barnet ditt sitt liv. Rundt neste sving venter en ny spennende tid, nye vennskap og nye opplevelser!

Har du spørsmål om barnehagereisen og forløpet fra minst til størst i barnehagen? Finn din nærmeste barnehage og ta kontakt, så svarer vi gjerne på det du lurer på.