Rot, rot og atter rot! Slik føles det ganske ofte når man har ett eller flere barn i hjemmet. Leker, kjøkkenredskaper, sokker og smokker ligger alle andre steder enn der de hører hjemme, og ethvert forsøk på å rydde ting tilbake på plass og holde orden virker nytteløst. Det blir ofte like rotete igjen på få minutter. Finnes det noen løsning på dette problemet?
Vi skulle ønske vi kunne si «Ja!», men svaret er nok heller «Nja..». Ikke helt det du er ute etter kanskje, men vi anbefaler allikevel at du leser hele teksten. Vi kommer til å gi deg noen tips som gjør det litt mer morsomt for barnet ditt å rydde opp etter seg, og muligens får du også noen nye tanker om rot?
Først, noen tanker om rot. Hva er rot egentlig? Jo det er jo ting som er utenfor system. Hvorfor liker vi ikke rot? Det handler om flere ting. For mange av oss handler det om det estetiske, at vi liker å ha det pent rundt oss, og at vi synes det ser penest ut når saker og ting ligger på sin plass.
I det daglige handler det også om tid. Vi har ikke tid til å lete etter en sleiv hver gang vi trenger en, eller til å lete etter to like votter hver eneste morgen. Når ting ligger på fast plass sparer vi tid. I tillegg handler det ofte om å finne ro. Når det er ryddig rundt oss finner vi kanskje mer ro til å sette oss ned med en kaffekopp. Vi finner også kanskje lettere ro til å lese en bok sammen med barnet vårt, eller kanskje til å spille et spill?
For barna våre er det ikke alltid like viktig at det ser pent ut hjemme. De kjenner heller ikke så ofte på tidsnøden som hverdagen gir, i alle fall ikke på samme måte som oss voksne. De kan bli frustrerte hvis de ikke finner det de vil ha, men denne følelsen er som regel ikke sterk nok til å holde det ryddig hele tiden. Men, barn er veldig opptatt av å leke. Og for barn er det ofte mye morsommere å få til god lek og aktivitet når det er ryddig rundt dem. Det vet de fleste som er foreldre, det er ikke noe som inspirerer så mye til god lek som et ryddig rom.
Det er ingenting som inspirerer mindre til god lek enn kaos i alle leker. Med dette som utgangspunkt vet vi hva som bør være motivasjonen for å rydde, nemlig at god lek venter! Vi kan imidlertid ikke forvente at barna skal forstå dette på 1-2-3, det krever repetisjon og at vi setter ord på det som skjer. Så, hvordan kan vi hjelpe barna våre med dette i hverdagen?