Ukas boktips: Nå er påsken over og kanskje har det blitt litt ekstra søtsaker? Da er det ekstra viktig å pusse tennene godt! I boka “Bosse og Bella pusser tenner” blir vi kjent med søskenparet Bosse og Bella som ikke er så veldig glade i å pusse tennene. Det er kanskje noe andre barn også kan kjenne seg igjen i? Boka finner du i Polylinoappen. Brukernavn: polylinohjem og Passord: 987654321
God bok og god tannpuss!
Helle og øse lek
Hvem har ikke observert barn i sandkassa som konsentrert og lenge øser og heller fra en gjenstand til en annen? Å øse og helle kan være en fin sanselig erfaring med volum, mengder, former og ulike konsistenser. Dette er faktisk viktige erfaringer for senere forståelse av matematiske prinsipper. Fyll en bakebolle eller balje eller kasse med ukokt ris. Har dere konditorfarge kan det være spennende å farge risen i ulike farger. Tilfør noen skjeer, kopper, kar og øseredskaper. La barnet ditt utforske! Denne leken kan selvsagt også lekes med vann, sand eller jord.
Har du engangskopper liggende? Har du tenkt på at de også kan brukes som konstruksjonsmateriale? De kan bygges med alene, eller så kan du også tilføre noe flatt som kan fungere som platåer (for eksempel legobrett, brødfjøler eller lignende). Da kan bygget få mange etasjer og bli mer stabilt.
Mange av Espiras barnehager har laget fine digitale sang- og samlingsstunder for barna som er hjemme. I Espira Rå, i Bergen, har de laget en egen sang om at alt blir bra. Du kan være med å synge her:
Vi savner hverdagen i barnehagen med alle våre kjære små venner ❤️Denne er til dere ❤️Tekst: Ingrid Christina MatreMiksing av vokal: Kingsley AnowiMusikk: Stig Van Eijk Film: Persoanlet i Espira RåKlipp: Andreas EnehaugALT BLIR BRA ❤️Snurr film…….
Posted by Espira on Monday, April 6, 2020
Det er mildere i været, naturen spirer og gror og vi har lyst til å være mere ute. Denne uken får dere derfor tips til noen uteaktiviteter.
Mange kjenner den gode gamle leken “Tampen brenner”. Den er morsom både for små og store, og kan lekes på utallige måter, både ute og inne.
Slik leker dere: En voksen starter med å være “gjemmeren” mens ett eller flere barn/voksne skal være den/de som leter. Dere har på forhånd valgt ut hva som skal gjemmes. Det kan være en sokk, en kopp eller kanskje en fin stein. De som skal lete må ikke se hvor gjenstanden gjemmes. Når alt er klart kan man først spørre: «Fugl- fisk eller mellom?”. Fugl betyr høyt, fisk betyr lavt og mellom er så klart midt i mellom fugl og fisk. Når de har fått svar, er det klart for å begynne å lete! “Gjemmeren” sier “varmere” når noen nærmer seg, og “kaldere” når noen fjerner seg bort fra tingen. Hvis noen er veldig nær kan “gjemmeren” si “veldig varmt” og omvendt. “Gjemmeren” bør spesifisere hvem av leterne som det er “varmt” og “kaldt” for. Når tingen blir funnet skal den som fant tingen gjemme neste gang. Man kan leke så lenge man har lyst. Små barn synes ofte det er gøy å gjemme ting på samme sted hver gang, men de liker godt at man later som man leter en stund.
Det er lett å finne naturlige hindre i naturen, for eksempel steiner eller stokker å balansere på, sølepytter å hoppe over, bakker å rulle ned, en strekning å hinke, løpe, hoppe eller krabbe. Hermegåsa hinderløype leker dere ved at det er en som leder leken og de andre som er med hermer. Lederen finner ulike hindre og viser hvordan de skal forseres, de andre hermer. Små barn trenger kanskje at en voksen leder først slik at de får litt inspirasjon til alt man kan finne på.
Av og til kan det være nok å bytte miljø for at noe skal bli spennende. Teip opp ark et sted det passer ute, for eksempel på et bord eller på en vegg på balkongen, i hagen eller ta med en tegneblokk ut på tur. Det kan av og til være fint å ha noe å inspireres av når man skal male, for eksempel en blomst dere plukker? Eller et tre dere ser?
Gå en tur i nærmiljøet eller der dere har lyst. Bli enige om noe dere skal lete etter og ta bilde av underveis, for eksempel ulike former, små insekter dere finner, eller noe annet barnet ditt er opptatt av. La barnet ta bildene selv. Barna har ofte et annet perspektiv enn oss voksne, fordi de ser verden fra en annen høyde, og de er ofte ikke fremmede for å for eksempel legge seg ned for å få en bedre titt. Dessuten er barn ofte opptatt av detaljer og kan ha øye for mye voksne ikke legger merke til. Når dere kommer hjem igjen kan dere se på bildene sammen. Det gir mye å snakke om! Hvis barnet vil kan det for eksempel tegne noe av det som er på fotografiene også. For 4-5 åringer kan det også være gøy å bruke nettbrettet til å tegne direkte på bildene, eller sette dem sammen til små historier. Det finnes også apper der dere kan lage egne puslespill av bildene. Prøv for eksempel «Puzzle maker for kids». Der finnes det en foreldrekontroll hvor man kan aktivere muligheten til å hente bilder fra kamerarullen.
Naturen våkner til liv i disse dager, og det er mye fascinerende å utforske! Ofte trenger dere ikke å gå så langt før det yrer av liv, det gjelder bare å se godt etter. Om dere løfter på en stein kan det yre av liv under den. Har dere forstørrelsesglass ser dere enda bedre, men det ikke nødvendig. Om dere har lyst er det spennende å ta med en boks dere kan samle noen insekter i for å studere dem nærmere. Slipp småkrypene ut før dere går hjemover. Finner dere en maurtue på veien er det også spennende å utforske maurenes travle liv. Det gjelder bare å ta seg god tid og være nysgjerrig! Forsøk å følge en spesifikk maur over en periode. Det er fascinerende å se hvordan de forflytter seg.
Det er fullt mulig å kose seg etter påske også, men kanskje det er lurt å begrense sukkerinntaket litt? Ukens oppskrift er gulrotmuffins helt uten sukker. Å bake sammen kan være et fint felles prosjekt, og det er mye å snakke sammen underveis. Tenk at vi kan ha gulrøtter i muffins! Du finner oppskriften her.