Sommeren er en fin familietid. For de fleste 5-6 åringer er det fortsatt stor stas å være sammen med familien og gjerne rundt noen aktiviteter. Det trenger verken å være vannland eller tivoli for at barn skal synes det er gøy. Barn er ofte opptatt av de nære ting, sammen med sine aller nærmeste. Her får du tips til noen morsomme sommeraktiviteter dere kan gjøre sammen.
Vi har vår egen YouTube kanal der vi viser frem mange morsomme realfaglige aktiviteter. De passer perfekt for nysgjerrige og utforskede 5-6 åringer!
Det er fint å ha erfaring med å klippe før skolestart. Ta med dere sakser og noen gamle aviser eller blader ut og klipp i vei! Finner der kanskje noen fine bilder dere vil klippe ut? Eller noen bokstaver? Trygg barnet på at det er vanskelig å få til klipping skikkelig, men at øvelse gjør mester. Er barnet ditt venstrehendt støtter du barnets mestringsfølelse ved å skaffe en saks som er tilpasset venstrehendte.
Gå en tur i nærmiljøet eller der dere har lyst. Finn ut hva dere har lyst til å ta bilde av underveis. Det kan være ulike former, innsekter, liv i fjæra eller noe annet barnet ditt er opptatt av. La barnet ta bildene selv. Barna har ofte et annet perspektiv enn oss voksne, fordi de ser verden fra en annen høyde. De er heller ikke fremmede for å legge seg ned for å få en bedre titt. Barn ofte opptatt av detaljer og kan ha øye for mye vi voksne ikke legger merke til. Når dere kommer hjem igjen kan dere se på bildene og samtale om dem. Den aller viktigste språklige ferdigheten for skolestarteren er å kunne delta i samtaler.
For 5-6 åringer kan det også være gøy å bruke nettbrettet til å tegne på bildene, eller til å sette dem sammen til små historier.
Fyll tomme flasker med vann. Sett de opp som bowlingkjegler. Bruk en liten ball og spill bowling! Vanskelighetsgraden kan lett justeres med hvor langt unna dere står når dere skal kaste. Bowling er gøy og kan lett tilpasses til barnas ferdigheter. Når barna bowler øver de sin koordinasjonsevne, særlig øye-håndkoordinasjon og å tilpasse kraften i kastet. Koordinasjon er samspillet mellom sanser, nerver og muskler i en bevegelse, og er en viktig del av den motoriske utviklingen.
Visste du at lek med pilspill (dart) er super trening for blyantgrepet? For å kaste pilen presist må barnet koordinere bruken av tommel, pekefinger og langefinger. Akkurat slik det må i blyantgrepet. Har dere ikke pilspill kan dere lage små piler av pinner og finne noe å sikte på. Det er også gøy å kaste piler med ballonger som blink!
Gå på tur og plukk med dere blomster dere finner. Undersøk blomstene sammen. Kan dere finne blomstenes navn i en flora? Hvilken farge har kronbladene? Hvor mange kronblader har de? Hva er et kronblad? Har blomstene ulik lukt? Kan dere finne pollenbærerne? Klarer dere å se pollenfrøene? Hvor tykk er stilken? Er det forskjell på stilkene til de ulike blomstene? Hvorfor har blomster stilk? Hvis dere vil kan dere legge blomstene til pressing etterpå – så har dere et fint sommerminne å ta frem igjen når vinteren kommer.
Det er mye god språkstimulering i denne aktiviteten. De fleste barn har ett felles begrep for blomster, nemlig ordet “blomst”. Mange av barna vil i tillegg kjenne navnet på noen forskjellige arter, for eksempel “løvetann” eller “smørblomst”. Det er språkutviklende å oppdage at det er enda flere ord å lære om blomsten og arten. Og at vi kan bruke disse nye ordene i spennende samtaler. Nye ord fester seg best dersom de blir repetert mange ganger og i ulike sammenhenger. Derfor er det fint å presse blomstene og ta dem frem igjen.
Av og til kan det være nok å bytte miljø for at noe skal bli spennende. Teip opp ark et sted det passer ute, for eksempel på et bord eller på en vegg på balkongen, i hagen eller ta med en tegneblokk ut på tur. Det kan av og til være fint å ha noe å inspireres av når man skal male, for eksempel en blomst dere plukker? Eller et tre dere ser?
Lykke til med skolestart!
Illustrasjonsbilder: Adobe Stock