Kunnskapsbarnehagen

En dag på jobb i Espira

Hvordan er det å jobbe i barnehage? Bli med og se hvordan en dag kan se ut når du jobber i en Espira barnehage.

Tidligvakt

I dag har du tidligvakt, og da begynner du på jobb klokka 7.30. Du er på plass litt før det, for det er som oftest et barn som står klar for barnehagedagen idet du åpner døren. Han har ikke spist frokost enda, men det passer fint fordi Espira-barnehager tilbyr alle barna tre sunne måltider hver dag, inkludert frokost. Du dekker bordet med frokost-mat og setter deg sammen med gutten. Dere prater om hva dere skal gjøre i barnehagen i dag. Dere hører noen som prater i garderoben. Det er vennen til gutten og pappaen hans. Gutten vil ut i garderoben og ta imot vennen sin. Dere går sammen.

På lekeplassen

Ute på lekeplassen vil noen barn sitte i husken, mens andre vil grave i sandkassen. Du tar fram spader og bøtter. Det drypper vann fra takrenna, og flere barn samler seg der med bøtter. Det er trangt om plassen og plutselig ligger et barn på bakken og gråter. Du skynder deg bort for å trøste. Du setter deg ned ved siden av barnet og hjelper det opp og opp på fanget ditt. “Uff, jeg ser at du er lei deg. Har du vondt noe sted?” spør du barnet. “Hun dytta meg” sier jenta og peker på et annet barn. “Å, da skjønner jeg at du kanskje ble litt ekstra lei deg” sier du.

Du blir sittende sammen med barna med vannleken. Du veileder barna i samspillet mellom dem, som å vente på tur og gi plass til hverandre. Og du støtter barna i utforskingen av vannet ved å stille åpne spørsmål som “hvorfor drypper vannet akkurat her, tror dere?” og “hvor kommer alt dette vannet fra?”. Du lytter til barnas ideer og tanker, uten å bedømme det de sier. Du svarer “oi, det hadde ikke jeg tenkt på”. I løpet av utetiden kommer flere barn til barnehagen. Klokka 9.30 kommer kollegaen din inn porten. Han har senvakt. Han går rett inn og opp på kontoret fordi han skal i et møte.

Lunsj
Tiden på utelekeplassen flyr av sted og plutselig er det tid for lunsj. Klokka har blitt 11. Dere går inn igjen til der dere spiser. Der møter dere sen-vakten igjen. Kokken har laget grønnsakssuppe med nystekte rundstykker til. Dere synger “kua mi, jeg takker deg..”, før dere spiser. Barna forteller om hvilke grønnsaker de ser oppi suppen. Du legger merke til at Lisa verken er med i samtalen eller spiser maten. Du går bort til henne og setter deg ved siden av henne. “Hvordan går det med deg, Lisa?” spør du. “Vondt i magen” svarer hun. Du kjenner i pannen hennes, og du synes hun er litt varm. “Har du lyst til å spise litt mat?” spør du Lisa. Hun rister på hodet og strekker armene mot deg. Du løfter henne opp og signaliserer til kollegaen din at du skal ringe til foreldrene til Lisa.

Dere går til naborommet og ringer moren til Lisa. Hun jobber like i nærheten og kommer for å hente Lisa med det samme. Når Lisa er hentet går du til pauserommet og tar en kaffekopp sammen med kollegaer fra andre avdelinger i barnehagen. Barna på avdelingen din spiser seg gode og mette sammen med mellom- og sen-vakten på din avdeling.

På avdeling

Etter 30 minutter går du tilbake tilbake og barna ferdige å spise og har ryddet skåler og glass etter seg selv. Du feier gulvet under spisebordet og rydder litt, før du går ned til avdelingen din. Barna jubler når du kommer inn i rommet. “Vil du være med å leke?” spør Ola deg. “Ja!” svarer du. Ikke visste du at du skulle få rollen som baby, og bli beordret til å ligge å sove. Du prøver å forhandle om rollen du har fått tildelt ved å foreslå at babyen er blitt større og skal på skolen, men Ola og de andre barna i leken lar seg ikke overbevise. En av kollegaene dine går på pause, mens den andre kollegaen din tar fram musikkinstrumenter og spør om noen av barna har lyst til å samles for å spille musikk og synge. Noen av barna løper til, mens andre er opptatt med leken sin.

Når mellom-vakten kommer tilbake fra pause, blir hun møtt av noen barn som veldig gjerne vil ut og leke. Hun tar med seg halve barnegruppen ut, mens du blir igjen på avdelingen med den andre halvdelen. Sen-vakten går på pause. Du henter fram pinnene dere samlet på tur i forrige uke, og setter fram maling og pensler. Endelig er pinnene tørre og klare for å dekoreres. Barna forteller om opplevelsene de hadde på turen i forrige uke og hvor de fant pinnene.

Ettermiddag
Klokka 14 er det tid for ettermiddagsmåltid. Alle barna er samlet på avdelingen og dere deler en stor skål med ulike fruktbiter oppi. Du leser noen sider i favorittboken til barna. Etter hvert som barna er ferdige trekker de seg tilbake og inn i lek. Noen tar fram legoklosser, andre vil pusle puslespill. To barn tar fram et spill, mens en liten gruppe barn leker butikk. Klokka 15 er arbeidsdagen din over. Du sjekker raskt kalenderen for morgendagen før du drar, slik at du er forberedt på det som møter deg da. Du sier hadet til barna og kollegaene dine. Noen av barna vil gi deg en klem, mens andre vinker ivrig. “Vi ses i morgen!”

Denne artikkelen har emnene: