Du har sikkert hørt ordet selvregulering, men hva betyr det egentlig? Hvorfor er det så viktig? Og hvordan støtter vi barna våre i dette?
Det er skrevet mange bøker og forskningsartikler om temaet, men kort sagt handler selvregulering om evnen vi mennesker har til å regulere egne følelser, tanker og handlinger. For barn i alderen 3-5 år utvikles denne evnen seg svært raskt og det er mye vi voksne kan gjøre for å støtte barnet i denne viktige utviklingen.
Å regulere følelser handler om å gjenkjenne de følelsene vi har og om å håndtere dem på en god måte. Du kan støtte barnet ditt i å gjenkjenne og håndtere følelser på ulike måter. Først og fremst kan du hjelpe barnet å anerkjenne følelsene. Ingen følelser er feil og det er godt for oss å sette ord på alle typer følelser. Snakk sammen om ulike følelser og at alle mennesker har både gode og vonde følelser. Det kan være fint å sette ord på hvordan og hvor følelsen kjennes i kroppen - for eksempel når man er glad eller lei seg.
En annen ting du kan gjøre er å være en god rollemodell. Hvis du blir sint eller frustrert, for eksempel når du søler, så kan du sette ord på dette. Snakk gjerne høyt med selv når barnet hører det, for eksempel ved å si: «Æsj, nå sølte jeg masse melk. Jeg kjenner jeg blir skikkelig sint på meg selv av sånn søling. Og jeg blir litt sint på den dumme melkekartongen også. Men, det er jo ikke så farlig med søl. Jeg kan jo bare tørke det opp, så blir det rent og pent igjen». På denne måten viser du barnet ditt hvordan du kjenner igjen og håndterer følelsene dine. Målet er ikke at du ikke skal bli sint, snarere tvert imot, men du skal også vise at du håndterer følelsene dine. Når barnet ditt observerer dette er du en god rollemodell.
Når det gjelder å regulere tanker handler det i stor grad om å klare å organisere flere tanker på en gang. Dette er særlig krevende for barn, men voksne strever også med å organisere tankene sine. Vi kan hjelpe barna våre ved å være gode rollemodeller og sette ord på hvordan vi organiserer for oss selv. Tenk deg at dere skal ut på tur, og du har mange ting du skal huske før dere går. Du skal kanskje huske å skru av vaskemaskinen, du skal huske å ta med drikkeflasker og du skal huske å skru av tv-en. For deg som er voksen er det trolig ikke så vanskelig å huske tre ting på en gang, men likevel kan det være fint for barnet ditt at du viser fram hvordan du organiserer tankene dine.
Du kan for eksempel si: «Jammen er det mye å huske på før vi skal ut. Jeg må først skru av vaskemaskinen, så må jeg skru av tv-en og så må jeg ta med drikkeflaskene våre. Det blir tre ting det. 1-2-3. Jeg begynner med den første...». På den måten inviterer du barnet ditt inn i din tankeprosess og du gir barnet ditt gode verktøy for å organisere egne tanker. Ved en annen anledning er det kanskje barnet ditt som skal huske på flere ting, og da kan du minne på å snakke høyt om oppgavene, slik du gjør.
Å regulere handlinger handler ofte om impulskontroll. Vi mennesker kan ikke alltid gjøre det vi har aller mest lyst til; vi må regulere handlingene våre. For barn kan dette handle om å la være å ta en leke fra en venn, selv om den frister veldig, eller å forstå at vi ikke kan kjøpe alt vi har lyst på i butikken. Du kan også her hjelpe barnet ditt ved å sette ord på dine egne valg i ulike situasjoner. Hvis dere for eksempel er i en skobutikk kan du fortelle at du har veldig lyst på de fine skoene, men at du har de skoene du trenger, så du kjøper dem ikke selv om du har veldig lyst.
Er det behov for å rydde eller støvsuge hjemme kan du snakke høyt med seg selv om at du ikke har det minste lyst til å støvsuge eller rydde, at du har mye mer lyst til å kose deg med en bok, men at du gjør det likevel, fordi det trengs. På denne måten viser du barnet ditt at du ikke gjør alt du har lyst til, og at det er noe vi alle synes kan være vanskelig.
Selvregulering er altså betydningsfullt for oss mennesker – i sosiale situasjoner, i hverdagen, og på steder som barnehage-, skole- og jobb. I lek, læring og sosialt samspill er det viktig å kunne regulere følelser, tanker og handlinger. Som foreldre kan vi støtte barna våre i å utvikle denne evnen gjennom å snakke sammen og ved å være gode rollemodeller. Når vi setter ord på hvordan vi regulerer våre egne følelser, tanker og handlinger gir vi barna våre et godt grunnlag for å mestre livene sine.