Kunnskapsbarnehagen
a group of children are doing a science experiment in a lab .

Derfor feirer Espira-barnehagene verdens vitenskapsdag hvert år

Espira-barn over hele landet er med når FNs Vitenskapsdag markeres 10. november. Dette er en del av barnehagenes satsing. Ved å introdusere realfag tidlig, gir vi barna verktøyene de trenger for å bli nysgjerrige, kreative og kritisk tenkende individer. Barnehagen legger altså grunnlaget for barns livsmestring og fremtidige deltagelse i samfunnet.

Fordelen av å starte tidlig vises senere

– Vi vet at barn allerede i barnehagealder viser naturlig interesse for realfaglige emner. Vi vet også at barn som tidlig begynner å forstå realfaglige fenomener, får et godt grunnlag for trivsel og videre læring, sier fag- og utviklingssjef i Espira, Mari Fagerheim.

UNESCO, FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon, står bak den årlige markeringen av verdens vitenskapsdag, som er ment å være en dag som kan brukes til å vise alle hvorfor vitenskap er relevant i alle menneskers hverdag – også barnas. UNESCO har lenge satt søkelys på hvor viktig læring i førskolealder er for en bærekraftig utvikling.

Mindre enn halvparten liker matte

Viktigheten av dette arbeidet kan ses i lys av en ny rapport som viser at matematikk er det faget elever i ungdoms- og videregående skole liker minst – etter norsk.

a young boy in a lab coat and goggles is making a funny face .

Det naturligste stedet å starte

Sluttrapporten er utarbeidet av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Denne evalueringen fra NIFU ser på “Tett på realfag,” den norske strategien for 2015–2019, som har som mål å forbedre barns og unges ferdigheter i naturfag og matematikk.

Strategien skal øke realfagskompetansen hos både barn, elever og ansatte i barnehager og grunnskoler. Det er lagt ned stor innsats i barnehager og begynneropplæring, og strategien har blitt spesielt godt mottatt i barnehager sammenlignet med grunnskolen.

Naturlig opptatt av tall

– Vi vet at matematikkglede kan og bør vekkes allerede i barnehagen. I rammeplanen så nevnes at arbeidet omkring fagområdet ”Antall, rom og form” handler om å oppdage, utforske og skape strukturer, noe som hjelper barna med å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre disse sammenhengene og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i hverdagen. I Espira gjør vi dette ved å inkludere matematikk i mange ulike situasjoner og aktiviteter, forklarer Fagerheim.

Hjernen utvikler seg i et enormt tempo i tiden frem til et barn fyller seks år. Barnehagebarna er naturlig opptatt av mengder, størrelser, tall og telling. Det betyr at realfaglige emner er noe som kan introduseres helt naturlig og på en lystbetont måte.

– Hvis barn går ut av barnehagen med positive holdninger til realfaglige fenomener, har vi bidratt til barns livsmestring og fremtidige deltagelse i samfunnet og lærelyst. På den måten sørger vi for barnehagens samfunnsmandat, og i tillegg gir vi barna også et godt utgangspunkt for videre læring i skolesystemet, sier Fagerheim.

Denne artikkelen har emnene: