Alle barn tilegner seg språk i ulikt tempo, de er alle ulike og helt unike. Noen babler i vei helt fra spedbarnsalderen, mens andre er mer stille. Noen snakker tydelig allerede fra de første ordene, mens andre bruker lang tid på å tilegne seg klar uttale. Det er altså slik med språkutvikling som med de fleste andre utviklingsområder, alle barn er ulike og unike! Det som imidlertid er felles for alle barn er at de trenger hjelp og støtte fra oss som er rundt dem for å utvikle seg godt. En god språktilegnelse gir igjen språklige ferdigheter som betyr mye for barnet ditt både i hverdagen og i fremtiden.
Hva er egentlig språkstimulering? Det kan høres litt mystisk ut, som et spesielt «program» eller «opplegg», men det er rett og slett et ord som iblant brukes som fellesbetegnelse for alt det vi gjør for å støtte barna våre i å forstå og bruke språket. Språkstimulering handler altså om to perspektiver: Forståelse av språk og bruk av språk. Det er viktig å skille mellom disse to perspektivene, selv om de i dagliglivet er tett sammenvevd. Hvorfor er det så viktig å skille disse to? Jo, fordi ellers kan vi tro at språkstimulering kun handler om å få barn til å imitere det vi sier. Slik språkimitasjon kaller vi iblant for «papegøyespråk». Noen papegøyer kan jo snakke, men de forstår ikke språk. For oss mennesker er forståelse av språk veldig viktig, uten språklig forståelse har vi ikke noen glede av å kommunisere.
Når vi skal hjelpe barnet vårt å forstå og bruke språket, er det viktig at vi først og fremst «tuner» oss inn på barnet. Hva er barnet opptatt av? Er barnet ditt for eksempel veldig opptatt av søppelbilen? Da er det mye spennende å utforske! Er det litt eldre og har blitt opptatt av dinosaurer? Da er det også mye interessant å oppdage sammen! Bruk barnets interesser som inngang til samtaler.
Vi skal bade barnet vårt i språk, sies det. Hva betyr det? Jo, det betyr at vi skal bruke språket vårt masse sammen med barnet. Selv om barnet ditt ikke sier så mye enda, skal du snakke med barnet, både i enkeltord og setninger. Men, det sies også at vi skal passe på å ikke drukne barnet i språk. Det betyr at vi skal lage rom for at barnet også kan kommunisere. Vi må skape pauser i vår kommunikasjon, slik at barnet gis rom for sine bablelyder, ord eller setninger. Og så bygger vi videre på disse igjen. For eksempel hvis dere står ved vinduet og venter på søppelbilen kan du si: «Jeg lurer på om søppelbilen kommer snart, skal vi høre om vi kan høre noe..?». Kanskje barnet ditt svarer: «Brrrrr». Da kan du respondere: «Ja! Akkurat sånn brummelyd lager søppelbilen – brrrr.. Skal vi høre om vi kan høre den?» Med det litt eldre barnet kan det handle om at dere leser en bok om dinosaurer sammen. Da er det fint å stoppe opp litt, stille noen åpne spørsmål, slik at barnet kan kommentere og kanskje stille sine spørsmål. Slik blir lesestunden mye mer språkstimulerende enn dersom det bare er du snakker og leser hele tiden.
Tenk deg at du skal lære deg et nytt språk. Da er det viktig å lære mange nye ord. Når du lærer deg nye ord på et nytt språk knytter du disse til ord du allerede kjenner på morsmålet ditt. Du trenger altså «bare» å oversette. Du trenger ikke å lære deg betydningen av ordet, fordi du kjenner den fra før. Du vet for eksempel hva en plomme er og hvordan den smaker, uansett hva den blir kalt. For barnet ditt er det annerledes. Hen vet kanskje ikke hva en plomme er, og må lære seg både ordet, som kan være ganske vanskelig å uttale, og knytte en forståelse til ordet (begrepsforståelse). For å skape en best mulig begrepsforståelse bør barnet ditt både få smake på plomme, lukte på plomme og kjenne på plomme. Helst flere ganger. Det er selvsagt ikke slik at man kan gjøre alt dette, i alle situasjoner, men det er viktig å huske at å tilegne seg språk handler om mye mer enn å bare lære nye ord, det handler også om en god begrepsforståelse.
Det er lett å tenke at barn som har en klar uttale har et godt språk. Det er imidlertid ikke alltid tilfelle. Noen ganger kan barn ha et veldig godt språk, men ikke så god uttale. Andre ganger kan barn ha veldig god uttale, men ikke så godt språk. Det som er helt sikkert, er at oppmerksomhet på uttale kan ødelegge for mye god språkstimulering. Hverken barn eller voksne liker å bli rettet på. Noen ganger kan oppmerksomhet på uttale faktisk gjøre at barnet ditt vil begynne å kvie seg for å snakke. Så, hvis barnet ditt har uklar uttale er det beste du kan gjøre å forsøke å forstå innholdet i det barnet formidler, gjerne gjenta på «riktig» måte og oppfordre barnet til å fortsette å bruke språket sitt sammen med deg, for eksempel ved å si: «Det er så gøy å snakke med deg om dette».
Alle barn er ulike og unike, men alle trenger god språkstimulering! Du kan støtte barnet ditt i språkutviklingen med å «tune inn», bade barnet i språk, gi barnet en god begrepsforståelse og huske at du ikke skal fokusere på uttale.
Tre gode tips til slutt: