Mat – og måltidsglede i barnehagen

For barnehagebarn er et variert kosthold og gode måltidsituasjoner viktig for både trivsel og utvikling. I Espira er derfor dette en prioritert og en viktig del av hverdagen. Cathrine Antonsen er kokk i Espira Oreid, og er særlig opptatt av kosthold og ernæring som byggeklosser barna trenger for å vokse, utvikle seg og lære.

Å gi barn et positivt forhold til mat er en viktig oppgave i Espira. Gode holdninger skapes blant annet gjennom å gi barna tid under måltidene til å prøve nye smaker og matvarer og bli kjent med farge, lukt, smak og konsistens. I tillegg er kosthold viktig fordi det påvirker barnas fysiske og psykiske helse.

–Vi jobber bevisst med å variere kostholdet, for det er viktig. Jeg er ikke så opptatt av hva man spiser til enhver tid, men det må være variert slik at kroppen får i seg alle næringsstoffene den trenger i løpet av en lang dag. I tillegg er jeg opptatt av at barna får i seg nok frukt og grønnsaker til alle måltider, sier Cathrine Antonsen, som jobber som kokk i Espira Oreid i Halden.

Et variert og godt kosthold er viktig for læringen

At barna får i seg alle næringsstoffene de trenger, er viktig for at de skal vokse, utvikle seg, trives og lære. Et variert og godt kosthold påvirker også i stor grad barnas humør. 40–60 prosent av barnets daglige energiinntak skal dekkes i barnehagen, og derfor spiller barnehagen en viktig rolle for barnas matvaner og helse.

–Vi jobber med kosthold og ernæring på mange forskjellige områder her i barnehagen. Blant annet tilbyr vi tre måltider hver dag. Barna får frokost og lunsj, og i tillegg et lite måltid med frukt og noe grovt ved siden av. Dette er viktig blant annet for å holde barnas blodsukker stabilt gjennom dagen, sier Cathrine.

Viktig arena for sosialt samspill

Voksne og andre barn har en viktig rolle for å gi barn gode matvaner. Måltidene i barnehagen skal også være en god arena for sosial utvikling og læring. Derfor legger Espira vekt på å skape positiv stemning rundt måltidene, i tillegg til å tilby næringsrik kost. Det legges opp til at måltidene skal representere muligheter for gode samtaler, å pirre nysgjerrigheten på smak, lukt, farge og konsistens, og at barna kan lære av hverandres erfaringer.

–Vi tester ofte smaker på kjøkkenet sammen med barna. Det synes de er gøy. Da kan de få smake på salt, surt, søtt, beskt og umami. Da får de også muligheten til å prøve mange forskjellige matvarer, slik at de blir kjent med de også, fortsetter Cathrine.

Varierte oppgaver

I Espira Oreid er ofte barna med på kjøkkenet, for å hjelpe Cathrine med oppgaver de kan mestre. De kutter grønnsaker, smører knekkebrød eller brødskiver til fruktmåltidet, dekker på, tømmer søppel og holder orden.

–Hver uke kommer det grupper fra både liten og stor avdeling inn på kjøkkenet for å lage mat. Noen ganger følger vi spesielle temaer eller årstidene. Og på mandager baker vi. Vi har et eget Espira Oreid-brød som barna elsker. Og det blir ekstra godt når barna baker det selv. Og skolestarterne får et eget matpakkekurs som går over et par måneder. Da lærer de å lage sin egen matpakke, som en forberedelse til skolehverdagen, sier Cathrine.

Barn liker å lage mat

Cathrine opplever at barna i barnehagen liker å holde på med mat, og at de har en naturlig nysgjerrighet til området.

–Hadde jeg sagt at vi skulle holde på med kosthold og ernæring, hadde nok barna rynket på nesa. Men spør jeg om de vil være med å lage mat sier stort sett alle ungene «yes», avslutter Cathrine.

Tags:

ernæringkostholdmåltider