Kunnskapsbarnehagen

Skolespirene - det siste året i barnehagen

Det siste året i barnehagen skal være et spennende år! I Espira ønsker vi at alle barn skal få et fantastisk siste år i barnehagen. Hos oss heter førskolebarna skolespirer, og alle våre barnehager har et eget opplegg for skolespirene. Alle skolespirer får minimum 6 timer i uka sammen med andre skolespirer. I denne tiden skal de få oppleve spennende aktiviteter og prosjekter, der de skal bli nysgjerrige, der de skal utforske og leke og der de ikke minst skal ha det gøy sammen!

Nysgjerrig, utforskede og leken

Alle barn er ulike og utvikler seg i ulikt tempo, men generelt kan en si at 5-årsalderen ofte er en rolig og stabil periode i livet. Lek, og kanskje særlig lek med jevnaldrende, er i fokus. I leken får barna utløp for kreativitet og fantasi. Nye inntrykk og ny lærdom bearbeides og det forhandles, argumenteres og resonneres. Mange er også opptatt av hva som er rett og galt og hva som er rettferdig. Disse temaene kan barna gjerne ta med seg inn i leken, for eksempel ved å leke at noen er gode og andre er slemme. I leken utvikler barna språket og sin sosiale kompetanse - begge er et viktig grunnlag for videre skolegang.

a little girl is looking through a magnifying glass at a tree trunk .

5-åringer flest begynner å få god kontroll over kroppen sin og hinker, hopper, løper fort, klatrer og balanserer. I barnehagen kan turene bli lengre og de fysiske utfordringene større, slik at det også kiler litt i magen selv om du er eldst i barnehagen.

two little girls are sitting on the floor with their backpacks and lunch boxes .

Hva betyr det å være «skoleklar»? 

Å være skoleklar kan se ulikt ut fra barn til barn, men det handler ikke om at barnet ditt skal lære å lese og skrive før det begynner på skolen. Hele den samlede barnehagetiden er med på å gi barnet ditt mange og varierte erfaringer som det kan bygge videre på i skolen. For eksempel arbeider vi gjennom hele barnehagetiden med selvstendighet, vennskap, samarbeid og å bygge gode fellesskap. Et godt språklig og sosialt grunnlag, tro på egne evner og motivasjon for videre læring er også god bagasje i ryggsekken.

a group of stuffed animals are sitting on a red rug in a room .

Å være skoleklar handler også om at overgangen ikke blir overveldende for barnet, men at den oppleves som trygg og god. Derfor forbereder alle våre barnehager de eldste barna på overgangen til skolen, for eksempel ved å besøke skolen og ved å samarbeide med skolen på ulike måter.

Å markere overganger bidrar til sammenheng og mening for barnet. Vi markerer inngangen til skolespira-året med en seremoni der alle de eldste barna får en skolespirasekk og t-skjorte. Det skal være stas å være eldst! Vi markerer også avskjeden med barnehagen, sammen med dere som er foreldre, når sommeren nærmer seg.

a group of children wearing green backpacks are standing in a room with their hands in the air .

Hvordan kan du som forelder forberede barnet ditt på skolestarten?

Her er noen tips fra oss i Espira:

  • Støtt barnet til å oppleve mestring og legg til rette for at det møter passe utfordringer.
  • Trygg barnet ditt på at det kan klare å lære så mye det vil. Øvelse gjør mester, og det er noen ganger sånn at ting tar kort ting å lære, og andre ting tar lengre tid å lære. Det er bare de som gir opp som ikke utvikler seg positivt. Finn ting å være nysgjerrige på sammen!
  • Ikke press og ikke brems! Barnet er ekspert på å styre sin egen utvikling. Legg til rette for at barnet kan bli nysgjerrig på f.eks. tall/mengder og bokstaver/ord, men la barnet styre takten.
  • Dersom barnet ditt er interessert i bokstaver er det lurt å bruke bokstavens «lyd» og ikke bokstavens «navn» når dere benevner. «B» bør f.eks. ikke benevnes som «be», men som et kort «b».
  • Dersom barnet ditt er interessert i tall så er det lurt å bruke god tid på samtaler rundt tall og mengder. Inviter til matematiske samtaler. F.eks. «Er tre elefanter like mye som tre maur»? Ja, det er jo samme antall, men størrelsen er veldig forskjellig. Etc.
  • Snakk positivt om skolen. Bruk aldri skolen som «trussel», f.eks. ved å si at det er noe barnet MÅ kunne eller ikke kan gjøre når det begynner på skolen. Det kan være fint å beherske enkelte ting før man begynner på skolen, men skolen skal ta imot alle skolestartere akkurat sånn som de er.
  • Ikke snakk om skolestart «hele tiden». Det siste barnehageåret er langt og spennende for en 5-åring, og erfaring viser at det kan bli litt mye skolesnakk for mange barn.
  • Bli kjent med skolens uteområde. Kjenner dere noen andre skolestartere kan det være fint å avtale å møtes på skolen for å leke noen ganger. Barnet skal tilbringe mye tid på skolens lekeplass, og det kan være trygt å være godt kjent.

Denne artikkelen har emnene: