Realfag i barnehagen

Hvorfor skal barnet ditt møte realfag i barnehagen? Jo, fordi det er både morsomt og lærerikt! Alle våre barnehager introduserer barna for realfag i barnehagen på varierte, spennende og utviklende måter.  

Realfag for de yngste barnehagebarna  

Visste du at også de yngste barna møter realfag i barnehagen hos oss? Selvsagt skal ikke de yngste barna lære seg formler innenfor matematikk eller naturvitenskap. Det skal ikke de eldre barna heller. Men, de yngste barna skal møte matematikk og naturvitenskap på egne premisser i barnehagehverdagen. Det kan for eksempel handle om at de yngste barna utforsker tyngdekraft. Du har kanskje lagt merke til at barnet ditt elsker å slippe ting ned på gulvet, eller ned en trapp? Det kan faktisk hende at barnet ditt utforsker tyngdekraftVi er gode på å få øye på slike situasjoner som kan bli til realfaglig utforsking. En dag kan vi for eksempel teste ut å slippe små steiner ned en skråning. En annen dag kan vi prøve å slippe florlette fjær ned fra et vindu. På denne måten får barnet erfare at tyngdekraft og luftmotstand er spennende fenomener å utforske. Noen ting faller hardt og raskt, mens andre ting faller lett og langsomt. Med små skritt bygger barnet ditt kunnskap og erfaringer som er viktige for senere læring og livsmestring.  

realfag-for-de-minste

Realfag for de litt eldre barna  

For de litt eldre barna kan realfag i barnehagen være at de prøver ut Forskerfabrikkens utstyr i forskerlabben. Det kan for eksempel være å bruke mikroskopet til å studere en snegle som dukker opp på lekeplassen, eller en rar stein som dere finner på vei til barnehagen. Vi erfarer at de litt eldre barna ofte er veldig interesserte i å se nærmere på gjenstander de er kjent med fra dagliglivet. På denne måten lærer barnet ditt at alt vi omgir oss med består av bittesmå bestanddeler og at øynene våre ikke ser alle detaljer. Dette er viktige erfaringer for senere læring innenfor realfagene.  

mikroskopRealfag for de eldste barnehagebarna  

Det siste barnehageåret skal være et spennende og lærerikt år som forbereder barnet ditt godt på skolestart og livet som kommer. Realfag i barnehagen for de eldste barna kan være å gjøre morsomme eksperimenter. Det aller morsomste er ofte å blande sammen ulike ingredienser som skaper en kjemisk reaksjon. For eksempel å lage sitt helt eget slim: Hvordan lage slim | Espira-parken 

Du har kanskje også oppdaget at barnet ditt er begynt å bli interessert i tall og matematiske utfordringer? Hos oss møter barna aktiviteter som støtter dem i å danne et viktig grunnlag for senere matematikkopplæring på skolen. Det handler både om å bygge mestringsfølelse, gi inspirasjon og ikke minst å følge opp akkurat ditt barns interesser og initiativ. Fordi, realfag skal være skikkelig gøy!  

Espira-parken, vårt ressurssenter for realfag 

Ver så heldige at vi har et eget ressurssenter for realfag, Espira-parken, Her jobber r egen realfagspedagog Oda Bjerknes Oda støtter alle våre barnehager i realfagsarbeidet, både gjennom kompetanseheving for de ansatte og gjennom besøk til Espira-parken, både fra barn og ansatte I tillegg har Oda og Espira-parken sin helt egen YouTube-kanal der absolutt alle kan bli inspirert til å utforske realfag på helt nye måterVi vil spre realfagsglede! Les mer om Espira-Parken og besøk vår YouTube-kanal. 

Forskerfabrikken i alle barnehager  

Alle våre barnehager er Forskerfabrikken-barnehager. Det betyr at de har egen forskerlab og at de ansatte har fått kompetanseheving fra Forskerfabrikken. Barnet ditt vil møte realfag i barnehagen gjennom spennende aktiviteter fra Forskerfabrikken. Det kan være kule eksperimenter eller lengre forskningsprosjekter. Ofte vil barna gjøre det samme igjen og igjen og igjen. Det er jo på denne måten barn lærer aller best!  

forskerfabrikken

Realfag + Matlaging = Sant 

Det som er så fint med realfag er at det omgir oss overalt. Man trenger ikke være økonom eller fysiker for å ha behov for realfag i hverdagen. For barnet ditt er det viktig at du synliggjør matematikk og naturvitenskap i hverdagen, for eksempel når dere lager mat hjemme. Her er tre enkle tips om hvordan du kan gjøre dette.  

  • Ta barnet med på matlagingen. Enten dere baker eller lager middag er det masse matematikk som foregår. For de yngste barna er det ofte tilstrekkelig å bli kjent med begrepene “mye”, “stor” og “lite”, mens for de eldre barna er det spennende å utforske måleenheter som desiliterliter og gram.  
  • Snakk sammen om hvor maten kommer fraDet er mange barn som lever mange år før de oppdager at fiskepinner er laget av ekte fisk fra havet og at potetmos faktisk er laget av ekte poteter fra åkeren. Snakk om ingrediensene dere bruker og la barna delta i matlagingen fra de er små. Det gir dem viktige erfaringer.  
  • Eksperimenter med blandinger. Barn elsker å blande ting. Det er spennende å få blande sammen sin egen dressing eller sin egen dessert hvor det mikses ulike frukter og bær. Når barnet ditt får være med å blande opplever det at både konsistens, farge og smak endrer seg. Det er både morsomt og nyttig 

Hvorfor det da? Hvorfor det da?  

Når barnet ditt begynner å snakke tar det ikke lang tid før det begynner å stille utallige spørsmål. Hvorfor det da? Hvorfor det da? Som forelder kan man iblant bli ganske sliten av alle spørsmålene som kommer, men egentlig vet vi jo at det er positivt at barnet vil finne ut av verden og alt det spennende som finnes.  

 Vi gjør vårt beste for å møte disse spørsmålene på en god og stimulerende måte.  

  • Noen ganger kan det rette være å spørre barnet tilbake: Hva tror du? Det får barnet til å bruke de erfaringene de har og komme med en hypotese, altså hva de tror svaret er. Og hypoteser er viktige innen realfagene.   
  • Andre ganger kan det være riktig å vise barnet hva svaret er og invitere til en god samtale om dette. Når vi jobber med realfag i barnehagen ønsker vi at barna skal spørre: Hvorfor det da? Det er inngangen til utviklende og lærerike samtaler og erfaringer.  

Vår realfagspedagog Oda Bjerknes deltar i et internasjonalt forskningsprosjekt om dette spennende temaet. Forskningsprosjektet heter “SciTalk” og handler om de samtalene som oppstår når man jobber med realfag og undrer seg sammenDu kan lese mer om dette prosjektet her. 

 

 

Tags:

Realfag