Aktiviteter til verdens vitenskapsdag

Den 10. november hvert år feires FNs «World Science day» (Verdens vitenskapsdag). På denne dagen skjer det arrangementer knyttet til forskning og vitenskap over hele verden.

FN har kalt dagen «World Science day for peace and development», fordi FN ser forskning og vitenskap tett knyttet opp mot fredsarbeid og utvikling. Som Nelson Mandela sa: «education is the most powerful weapon which you can use to change the world».

Her er noen tips til aktiviteter som både er spennende realfaglig arbeid og som krever minimalt med utstyr. Gjenbruk er bra for miljøet! Bruk det du har, f.eks. brukte pappkrus, yoghurtbeger, hermetikkbokser eller annet.

Lyd

Hva er egentlig lyd?

Det finnes to utbredte definisjoner av lyd:

  1. Lyd er hørselens oppfatning av trykkbølgene. Etter denne definisjonen er f.eks. infralyd og ultralyd som regel ikke lyd.
  2. Lyd er trykkbølgene i seg selv. I bl.a. fysikkundervisningen brukes denne definisjonen.

De to definisjonene har bl.a. gitt opphav til kōanet «Hvis et tre faller i skogen og ingen hører det, lager det da en lyd?». Svaret avhenger av hvilken definisjon av lyd man velger å bruke. (https://no.wikipedia.org/wiki/Lyd)

Altså er lyd bevegelse, enten i luften eller andre medium. Lyd kan være spennende å utforske. Vi opplever lyd ulikt og lyd kan skapes på mange måter. Vi kan til og med lede lyd!

Disse to gode, gamle, men kanskje litt glemte, forsøkene kan være morsomme å undersøke nærmere. Kopptelefon og skje i hyssing!

Kopptelefon

Dere trenger to pappkopper, en lang tråd og nål pr kopptelefon.

Slik gjør dere: Stikk et lite hull i midten av bunnen på begge pappkoppene og tre tråden gjennom. Knyt en god knute på enden av tråden inni pappkoppen slik at den ikke sklir ut igjen. To barn holder hver sin kopp og går så langt fra hverandre at tråden er stram. Deretter kan et barn snakke inn i koppen, mens det andre barnet setter sin kopp over øret.

Er barna interessert i å utforske mer? Utforsk hvorvidt ulike tråder og ulike lengder på trådene påvirker lyden.

Skje i hyssing 

Dere trenger en skje og en hyssingbit pr barn.

Slik gjør dere: Knyt en skje i enden eller i midten av hyssingbiten. Hold enden(e) av hyssingen inn mot øret/ørene, la skjeen og hyssingen henge fritt, og dunk skjeen mot bordkanten.

Er barna interessert i å utforske mer? Utforsk hvorvidt ulike kjøkkenredskaper og ulike tråder påvirker lyden.


Hør også om hvorfor det er viktig å jobbe med realfag i barnehagen i vår podkast Barnehagepodden!