Av: Marit Lambrechts, Administrerende direktør i Espira Kunnskapsbarnehagen
I debatten knyttet til barnehager er det verdt å reflektere over hvilken betydning private barnehager har hatt for likestilling mellom kvinner og menn.
Et likestilt yrkesliv har helt siden 70-tallet vært en av de viktigste faktorene for å oppnå reell likestilling. Og veien tilbake til yrkeslivet etter å ha født barn har vært en av utfordringene. Mange arbeidsgivere i både offentlig og privat sektor har, hvis en ser litt tilbake i tid, hatt en trist historie med å skyve kvinner ut av sine egne stillinger, hindre opprykk, være uaktuelle til lederjobber osv, etter at de har født barn. Tidligere mistet kvinner også flere års opptjening til pensjon og andre rettigheter i den tiden de var hjemme med barnet, noe som i stor grad gjorde de avhengig av sin mann, og at de igjen ble tapere ved eventuelle samlivsbrudd.
Tilgang til barnehager og gode permisjonsordninger har vært sett på som selve nøkkelen til økt kvinnelig yrkesdeltakelse, og et mer likestilt arbeidsliv. Selve fødselspermisjonsordningen var i utvikling fra de første rettighetene kom på plass med 10 uker i 1956, til den første pappapermisjonsordningen kom i 1993, og er fortsatt i utvikling, og under debatt i våre dager.
I 1970 gikk 2,8 prosent av alle barn i barnehagen. I dag går godt over 90 prosent prosent av barn mellom 1-5 og 97 prosent av barn mellom 3-5 år i barnehage. Da Barnehageloven kom i 1975, ble barnehager plassert på det politiske kartet.
Mangel på barnehageplasser var i flere tiår et av de største hindrene for at mange kvinner kunne komme så raskt tilbake som de ønsket etter barnefødsel. Dette var et av de viktigste politiske spørsmålene på 90 og 2000-tallet.
Det var også klart at kommunene ikke kunne klare den enorme barnehageutbyggingen som måtte til for å sikre full barnehagedekning, og at man var helt avhengige av private krefter for å nå de politiske målene.
I 2003 kom Barnehageforliket på plass, og det ble et reelt temposkifte i barnehageutbyggingen.
Året 2003 inngikk alle partier på Stortinget (unntatt Kystpartiet), fra Fremskrittspartiet til SV, et forlik om barnehagepolitikken. Viktige elementer i barnehageforliket var innføringen av maksimalpris på foreldrebetaling (lik foreldrebetaling for private og kommunale barnehager), en plikt til økonomisk likeverdig behandling av private og offentlige barnehager i forbindelse med offentlige tilskudd og økt barnehageutbygging. Det tverrpolitiske barnehageforliket er en vesentlig årsak til den høye utbyggingstakten de siste årene.
Dette var en invitasjon til private barnehageutbyggere om å ta del i den storstilte barnehageutbyggingen og samtidig løse en av de viktigste politiske utfordringene Norge sto overfor. I perioden fra 2003 og frem til våre dager har private barnehagedrivere vært selve motoren i arbeidet med å få full barnehagedekning. Samtidig har myndighetene sørget for rammevilkår som har gjort det mulig for private aktører å ta del i dette markedet, uten at det ble dyrere hverken for stat, kommuner eller foreldre.
Parallelt med at myndighetene har fokusert på full barnehagedekning har det hele veien vært en politisk prosess knyttet til barnehagens kvalitet for barna og barnehagens plassering som en naturlig del av utdanningsløpet. Det har vært gledelig å se at mange private har satt seg i førersetet og stått for nytenkning og innovasjon på kvalitetsfeltet, noe som både har ført til en positiv konkurranse og et samarbeid mellom offentlige og private barnehageeiere. Et samarbeid som har drevet hele sektoren fremover, og som gjør at hele sektoren skårer best på kundeundersøkelser av alle aktører i utdanningskjeden. Vinnerne er selvsagt barna som hele tiden får et bedre og bedre barnehagetilbud.
I dag tar nybakte foreldre det for gitt at man får barnehageplass når permisjonstiden er over. Man tar det for gitt at barnehagen jobber målrettet med innhold og kvalitet, at de er godt bemannet med kvalifiserte ansatte, og at de er gode på kommunikasjon mellom hjem og barnehage.
Norsk barnehagepolitikk er en så vellykket ordning at mange land i Europa, som ligget langt bak Norge når dette gjelder barnehagedekning, nå ser til Norge og Norden for hvordan de skal utmeisle sin egen barnehagepolitikk. Vi som driver private barnehager skal være fornøyd med at vi har vært en sentral del av løsningen på en komplisert politisk utfordring for landet vårt. Verden ser til Norge og Norden både når det gjelder den samfunnsøkonomiske modellen, pedagogisk innhold og utvikling av kvalitet i våre barnehager. Det er en sektor som vi alle kan være veldig stolte over.
Og ikke minst – har tilgangen til tilstrekkelig antall og gode barnehager hatt enorm betydning for økt kvinnelig sysselsetting og dermed økt likestilling.
Cookie | Type | Varighet | Beskrivelse |
---|---|---|---|
__cfduid | 1 | 29 days 23 hours 59 minutes | The cookie is used by cdn services like CloudFare to identify individual clients behind a shared IP address and apply security settings on a per-client basis. It does not correspond to any user ID in the web application and does not store any personally identifiable information. |
__cfruid | 1 | session | This cookie is set by the provider Cloudflare. This cookie is used for load balancing and for identifying trusted web traffic. |
__zlcmid | 1 | 11 months 29 days 23 hours 59 minutes | This cookie is used by Zendesk live chat and is used to store the live chat ID. |
_fbp | tredjepart | 1 år | This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website. |
_ga | tredjepart | 1 år | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors. |
_ga_M60H0GTSN9 | 0 | 1 years 11 months 28 days 23 hours 59 minutes | No description |
_ga_RM2VMPSEEV | 0 | 1 years 11 months 28 days 23 hours 59 minutes | No description |
_gat | 1 | This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites. | |
_gcl_au | 1 | 2 months 28 days 23 hours 59 minutes | This cookie is used by Google Analytics to understand user interaction with the website. |
_gid | 3 | 23 hours 59 minutes | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the wbsite is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages viisted in an anonymous form. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 0 | 29 minutes | No description |
_hjFirstSeen | 0 | 29 minutes | No description |
_hjid | 1 | 11 months 29 days 23 hours 59 minutes | This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID. |
_hjIncludedInPageviewSample | 0 | 1 minutes | No description |
_scid | 3 | 1 years 29 days 16 hours 18 minutes | This cookie is set by Snapchat. This cookie is used to serve and store Snapchat Pixel unique ID of the User. |
AWSALBCORS | 1 | 6 days 23 hours 59 minutes | This cookie is used for load balancing services provded by Amazon inorder to optimize the user experience. Amazon has updated the ALB and CLB so that customers can continue to use the CORS request with stickness. |
fr | 1 | 2 months 28 days 23 hours 59 minutes | The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
IDE | 1 | 1 years 23 days 23 hours 59 minutes | Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile. |
PHPSESSID | 1 | session | This cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed. |
player | 1 | 11 months 29 days 23 hours 59 minutes | No description |
sc_at | 1 | 1 years 23 days 23 hours 59 minutes | The cookie is set by Snapchat. This cookie is used for advertising purpose. It shows relevant ads to the users by tracking user behaviour on Snapchat. |
test_cookie | 1 | 14 minutes | This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the users' browser supports cookies. |
viewed_cookie_policy | 1 | 11 months 30 days 5 hours 48 minutes | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
vuid | 1 | 1 years 11 months 28 days 23 hours 59 minutes | This domain of this cookie is owned by Vimeo. This cookie is used by vimeo to collect tracking information. It sets a unique ID to embed videos to the website. |
X-AB | 1 | 23 hours 59 minutes | No description |
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.